Schot in komst Kooyhaven

• zaterdag 4 april 2015
  • Hollands Kroon - Breezand - Er lijkt schot te komen in de ontwikkeling van Kooyhaven, het regionaal havengebonden bedrijventerrein van ruim vijftig hectare langs het Noordhollands Kanaal bij Den Helder/Breezand.

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen

Na langdurige onderhandelingen staan Dura Vermeer, De Vries & Van de Wiel en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier op het punt een akkoord te sluiten over overdracht van grond, die nodig is om de huidige dijk te verleggen.

Hobbel

Het betreft een perceel van vier hectare. Daarmee wordt een flinke hobbel genomen op weg naar de definitieve komst van Kooyhaven, een miljoenenproject waarbij kavels in fasen worden uitgegeven...

„We zijn lang in gesprek geweest, er is af en toe best met de vuist op tafel geslagen. De bouwers zijn aanvankelijk geschrokken van de markt-conforme prijs die wij vragen", stelt woordvoerder Marko Cortel van het waterschap. „We kunnen ons prima voorstellen dat de aannemers die grond voor een zo laag mogelijke prijs in handen willen krijgen. Maar het kan niet zo zijn dat wij iets, waarvoor Noord-Hollanders belasting betalen, bijna weggeven aan een commerciële partij."

Consortium en waterschap, die niets over de overnameprijs willen zeggen, werken achter de schermen aan een voorlopige koopovereenkomst. Er is goede hoop dat de deal binnenkort kan worden gesloten.

Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon - Kooyhaven valt binnen de grenzen van die gemeente - is blij met de 'beweging'. „Het is een hele moeilijke tijd voor ontwikkelaars, begrijpelijk dat niet over één nacht ijs wordt gegaan." Eind deze maand komt de bestemmingsplan-wijziging in de gemeenteraad.

NHD

Overzicht Kooyhaven