Ja Kooyhaven met mes op de keel

• vrijdag 24 april 2015
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Min of meer met het mes op de keel is gisteravond door de gemeenteraad van Hollands Kroon ingestemd met het ontwikkelen van Kooyhaven. Een politieke meerderheid (21 tegen 7 stemmen) gaf haar fiat aan het regionaal havengebonden bedrijventerrein langs het Noordhollands Kanaal bij Den Helder/Breezand.

Martijn Gijsbertsen

Contracten

Daardoor kunnen vandaag in Den Helder definitief contracten worden getekend tussen aannemers Dura Vermeer en De Vries en Van der Wiel, havenbedrijf/exploitant Port of Den Helder plus grondeigenaar Hollands Kroon.

Voor wethouder Theo Meskers, die een klemmend beroep deed op de raadsleden om gisteren de knoop door te hakken, viel een last van zijn schouders.

"Doordat het licht nu op groen is gezet, redden we het qua planning om voor 31 december de kade te realiseren. Daarmee wordt anderhalf miljoen euro rijkssubsidie veilig gesteld, die al tien jaar op een bankrekening geparkeerd staat en we anders waren misgelopen."

De goedkeuring voor aankoop van grond van het waterschap voor realisatie van een groenzone (kosten 3,5 ton), voor de te sluiten overeenkomsten en voor een bestemmingsplan-wijziging verliep echter alles behalve zonder slag of stoot.

___________________________________________________________

Schrappen regels uitgesteld

Doordat de beraadslagingen over Kooyhaven gisteravond circa twee uur in beslag namen, is het agendapunt over het schrappen van tachtig procent van de regels uit de Algemene plaatselijke verordening (Apv) door de gemeenteraad van Hollands Kroon naar dinsdagavond doorgeschoven.

____________________________________________________________

Zo eiste het CDA sluitende afspraken over het volgen van de waterkwaliteit in de Anna Paulownapolder, omdat agrarische bedrijven vrezen dat extra zoutwatertoevoer ingrijpende gevolgen voor gewassen kan hebben.

Beklaagde coalitiepartij Lada zich erover dat aangepaste contractvoorwaarden nog dezelfde dag naar raadsleden waren doorgestuurd. En werden de schuifdeuren van de raadzaal tussentijds hermetisch afgesloten, zodat college en raad geheime financiële informatie konden delen.

Uiteindelijk kreeg het college meer kikkers in de kruiwagen dan eruit sprongen. En kan vandaag met Kooyhaven een reuzensprong voorwaarts worden gemaakt.

NHD

Overzicht Kooyhaven

Wat een gigantische verspilling weer, bedankt Meskers. De tijd zal leren hoeveel geld het de bewoners van HK kost voor een haven die helemaal maar dan ook heklemaal niets toevoegt aan de Polderse economie. We krijgen in ieder geval een groenstrook waarvan alleen de grond al €350.000,00 kost en waar we helemaal niets aan hebben. Zal wel gerealiseerd gaan worden door een paar vriendjes van Meskers want zo werkt dat in de politiek.

En wie krijgt de rente van al die jaren ^geparkeerd^ geld.
    Ook de burgers van Hollands Kroon?

Dergelijke zinloze projecten worden er doorgeduwd omdat een of meer bestuurders er financieel beter van worden. De meeste raadsleden houden hun mond om in de nabije toekomst ook een graantje mee te kunnen pikken en zo werkt het in een democratie.
    In een dictatuur vult hoofdzakelijk 1 persoon en zijn familie de zakken, in een democratie vult half bestuurlijk Nederland zijn zakken.