Hollands Kroon: Het huis der verwarden

• maandag 27 april 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon -  Een tragi-komische beschouwing van de gemeenteraadsvergadering in HK op 23-04 –2015

1. Het knuffelkwartiertje

Alvorens de vergadering een aanvang neemt, is het een handje geven, geknuffel en schoudertje voelen van belang al waren het een aantal sekteleden of dat het een vorm van afkopen is in de vorm van ‘als jij mij niet pest, dan pest ik jouw ook niet’ . Het kan natuurlijk ook een hedendaagse uiting van democratie zijn, afgekeken van het vroegere Oostblok, uit een samenraapsel van eenrichtingsneuzen bestaat. Ok, dan nu een potpourri van de gebeurtenissen in de vergadering:

2. Het APV (agendapunt 5)

Wij weten niet waar het aan ligt; is het de ambtenarij die de stukken op tijd klaar moet hebben zodat de inhoud ervan tijdig kan diffunderen in de koppen van de raadsleden; of zijn deze koppen electro-chemisch dermate schaars bedraad dat het lange tijd duurt vooraleer de zich langzaam voortploeterende elektronen in de hoofden van de geachte raadsleden aan deze lieden een duidelijk beeld geven van het voor hen op papier gestelde?

Hoe het ook zij, en het primeurtje bij het TV-optreden van Nawijn ten spijt over afschaffing van het grootste deel der regels uit het APV waarmee de man vooral zichzelf in de schijnwerpers zette, het APV punt werd op aandringen van het CDA van de agenda gehaald om nog eens op een later tijdstip te behandelen (dinsdag 28 april). De mensen, die voor dit agendapunt gekomen waren konden direct weer huiswaarts keren.

Zo belangrijk is dat APV nu ook weer niet; je kunt natuurlijk wel honderden regels opstellen maar als er nauwelijks gehandhaafd wordt, maakt het niet uit of je regels hebt of niet – in de praktijk hebben wij in ex-Anna Paulowna en nu HK geen toezicht en als zodanig is er hier al jaren geen APV (in gebruik). En zo’n mooi ongebruikt en niemand in de weg zittend instrument wilde Zorro afschaffen?!

3. Kooyhaven (agendapunt 6,7 en 8)

Men heeft haast, verschrikkelijke haast, men heeft geen tijd om te denken: men moet DOEN! De behandeling van de agendapunten 6, 7 en 8 over Kooyhaven, wordt door de raadsleden volgens een individuele numerieke systematiek uitgevoerd. De een praat over punt 6, de ander over 6 en 8, nog een alleen over punt 7 en weer een ander alleen over 6 en 7. Dit alles met toestemming van de voorzitter (dank U, voorzitter) die zich wellicht verkneutert over de chaos die ontstaat tussen de raadsleden onderling. Zeer geslaagd zullen wij maar zeggen, zo’n chaos tactiek – als het plan er maar door komt. Want het heeft haast!: gisteren is immers het contract al getekend, dus moeten jullie (de raad) dit handelen wel even vlotjes goedkeuren!
    Maar wat moet er nu goedgekeurd worden; het blijft een onbegrijpelijke kwestie? Daarbij uit de stukken blijkt, dat de drie agendapunten gekoppeld zijn; ze moeten alle drie aangenomen worden!

Het plan zou zonder welke bijdrage dan ook van de zijde van HK uitgevoerd worden? Goed, Meskers (VVD) heeft een tonnetje aan goede wil aan Port of Den Helder (dit betekent haven van Den Helder) gegeven maar dat geld was om de directie van de Port te betalen; anders zaten die op zwart zaad. En dat kan niet; zonde van die mooie grijze pakken. Nee, er moet €350.000 vrijgemaakt worden om de groenstrook aan te kopen; die groenstrook waarover de bewonerscommissie van de Schorweg zo succesvol heeft onderhandeld met het Consortium (niet HK). Maar die groenstrook zat toch inbegrepen in het consortiumproject Kooyhaven; laat ze die groenstrook toch houden. HK kan straks dat stuk wildernis ook nog eens gaan onderhouden en dat kost zo’n €50.000 op jaarbasis. We gaan dus iets kopen waar wij geen belang bij hebben, wat ons niets oplevert en wat in het takenpakket van een ander zit – hoe gek kan iemand (Meskers) zijn?

De chaostactiek werkt, en vervolgens gooit superonderhandelaar MESKERS er nog een schepje boven op; die haven geeft WERGELEGENHEID! Nou, als je die politieke molensteen als eerste de bühne weet op te rollen heb je de narren van de gemeenteraad plat- daar hebben zij nog niet aan gedacht - iets met trage electronen in de hersenpan? Eerst een project in fasen uitvoeren en dan over werkgelegenheid praten; de eerste de beste bollenkweker verschaft meer werk dan dat armzalige haventje wat beschilderd wordt als een doorvoerhaven voor Den Helder vanwaar pontons gaan varen om de offshore schepen te bevoorraden. In het gunstigste geval wat opslag van pijpen – meer wordt het niet. En dat op een moment dat offshore service maatschappijen (bijvoorbeeld Schlumberger) mondiaal duizenden mensen ontslaan. Nee, de waarheid is dat de gelden al te lang gereserveerd liggen en dat geld moet kennelijk op. Waarom Meskers dan van ons geld €350.000 wil uitgeven blijft dan ook een raadsel tenzij dat geld dringend benodigd is om de cashflow van het consortium te garanderen. Het tonnetje ‘goede wil’ was kennelijk onvoldoende om deze ‘organisatie’ draaiende te houden.

Tevens bleek dat zich in de haven, oorspronkelijk bedoeld maximaal milieuklasse 3 toe te laten, nu ook bedrijven met milieuklasse 4 en 5 mogen vestigen. Een beetje pijpenoverslag, iets waar de haven alleen voor geschikt zal blijken te zijn, heeft dat toch niet nodig? Ingewijden (o.a. een ex-wethouder Den Helder) fluisteren dat de vuilbehandeling in Den Helder wegens overlast voor de buurt gepland staat te verhuizen naar de Kooyhaven. Vandaar milieuklasse 5; dat heeft de bewonerscommissie van de Schorweg goed geregeld voor zichzelf – bewoners Den Helder uit de last = Schorweg in de last. Wel eens aan de waarde van Uw huis gedacht als U naast een vuilbehandeling woont?

Noot:
    LADA wilde Kooyhaven van de agenda halen omdat de stukken pas dezelfde middag aangereikt werden en de partij geen tijd had om deze in hun fractie te bespreken. Wie schetst onze verbazing dat desondanks drie leden van LADA VOOR stemden.

5. Ongeplande bespreking tijdens agendapunt Kooyhaven – Publiek VERBOTEN.

Tijdens de vergadering werden geheel ongepland ten overstaan van het aanwezige publiek de tussendeuren gesloten en werd het publiek gemaand naar beneden te gaan om maar koffie te gaan drinken, zodat het publiek noch lichaamstaal noch liplezerij, kon uitleggen. Voorheen in AP gebeurde zoiets ook wel eens maar daar had de burgemeester tenminste het fatsoen om kennelijk delicate kwesties na de vergadering, als het publiek huiswaarts ging, te behandelen.

Redactie Stichting JAS

P.Dekker zei

Van een frauderende, zakkenvuller als deze burgemeester is ook niet te verwachten dat hij enig fatsoen jegens zijn medemens kan opbrengen, dat is hem waarschijnlijk helemaal ontgaan tijdens zijn opvoeding. Dergelijke lieden gedijen klaarblijkelijk goed in HK.