Fraude met budget fracties mogelijk

• dinsdag 21 april 2015
  • Hollands Kroon  -  Verordening Hollands Kroon bindt kat op spek - 'Fracties hebben geen moeite met overleggen bewijsstukken'

Delano Weltevreden d.weltevreden@hollandmediacombinatie.nl

De verordening van Hollands Kroon op basis waarvan de besteding van de fractiebudgetten moet worden getoetst, is fraudegevoelig. Fracties zijn namelijk niet verplicht betalingsbewijzen zoals bankafschriften te overleggen. Zij kunnen volstaan met originele nota's.

Verantwoording

Dat blijkt uit het rapport van Adviesburo Tillema dat de verantwoording van fractiebudgetten over zoi4 heeft gecontroleerd. André Tillema merkt in zijn rapport op dat er 'geen volledige controle op de uitgaven kan plaatsvinden, als er geen betalingsbewijzen zijn overgelegd. De eigenaar van het adviesbureau uit Callantsoog zegt dat de gemeente Hollands Kroon een 'modelverordening toepast die door meerdere gemeenten wordt gebruikt. Dat de verordening het overleggen van betalingsbewijzen niet verplicht stelt, noemt hij 'een omissie, een tekortkoming. „Ik heb dus met gelimiteerde mogelijkheden gecontroleerd en ben er niet blij mee dat de controle niet gedaan hoeft te worden op bankafschriften."

De deskundige wijst er wel op dat de meeste fracties betalingsbewijzen hebben overgelegd. Hij wil niet vertellen welke fracties dat niet hebben gedaan. „Dat is ook niet relevant, omdat ik die betalingsbewijzen op basis van de verordening niet mag opvragen." Raadsgriffier Marnix Philips zegt dat er bij de griffie nog geen signalen binnen zijn gekomen dat de gemeenteraad de verordening wil wijzigen. „Fracties hebben aangegeven er geen enkele moeite mee te hebben bankafschriften te overleggen als daar een verzoek toe is."

Elke fractie heeft recht op een vaste financiële bijdrage van 1500 euro per jaar. Daarnaast ontvangt de fractie per raadslid 250 euro. Het geld wordt onder meer gebruikt voor het inhuren van adviseurs en werkbezoeken. Het geld mag niet gestoken worden in de (her)verkiezing van raadsleden, giften of bloemstukken voor jarige fractieleden. In 2014 was ruim 18.800 euro beschikbaar voor de fracties. Sommige fracties hebben weinig tot niets gedeclareerd.

NHD