De Tweewegen in Wieringerwaard in beeld als dorpshuis

• zaterdag 18 april 2015
  • Hollands Kroon - WIERINGERWAARD - Vroegere basisschool De Tweewegen in Wieringerwaard zou een prima dorpshuis kunnen zijn. Om onderdak te bieden aan diverse clubs, onder meer die uit hun huidige accommodatie de Santenkraam moeten
    .

Door Martijn Gijsbertsen - 17-4-2015

Clubs laten oog vallen op voormalige basisschool. Een stichting in oprichting is in gesprek met Hollands Kroon, de gemeente is eigenaar, om het leegstaande schoolpand met de daaraan gekoppelde gymzaal De Waert om niet over te nemen, hiervoor geschikt te maken en als verenigingsgebouw in te richten.

De initiatiefnemers willen De Tweewegen door de verenigingen laten exploiteren en vraagt de gemeente anderhalve ton voor renovatie.

Geldschieters

Voor hetzelfde bedrag moet worden gezocht naar geldschieters om het gebouw naar de wensen van de gebruikers en zo energiezuinig mogelijk in te richten.

,,We laten ons adviseren door mensen van de Cultuurschuur in Wieringerwerf, die dan wel vijf keer groter is, maar in principe hetzelfde idee behelst’’, aldus Huib Haringhuizen, penningmeester bij de muziekverenigingen en lid van de werkgroep. ,,Wij zouden het voorste gedeelte van de school, vier lokalen plus de entree, en De Waert graag krijgen. De aanbouw wordt door de gemeente verhuurd aan een nader te bepalen partij.’’

Plan is twee voormalige leslokalen samen te voegen en daar een centrale ontmoetingsplek te realiseren. De gymzaal wordt ook meer presentatieruimte.

Van de clubs in Wieringerwaard die een plek in De Tweewegen zouden moeten krijgen, verwacht Haringhuizen dat er minimaal elf ’willen instappen’. ,,Die zullen gezamenlijk de vaste jaarlasten van 15 tot 20 mille moeten ophoesten. Via incidentele verhuur van ruimtes worden reserveringen voor onderhoud gedaan.’’

NHD