Wieringerwaard blij om schrappen windmolens

• dinsdag 3 maart 2015
  • Categorie: , ,
  • WIERINGERWAARD - Opluchting en blijdschap in Wieringerwaard. Omwonenden van de Jan Eikenvaart zijn verheugd dat de provincie die plek heeft geschrapt als locatie voor opwekking van windenergie.

Door Martijn Gijsbertsen - 3-3-2015,

Nuon had het plan opgevat langs de oude trambaan van Barsingerhorn naar Van Ewijcksluis zes nieuwe windmolens te plaatsen. ,,Op zich is het een hele mooie zaak dat dat plan nu definitief van de baan is en er een streep door is gehaald’’, stelt Jan Booij namens de omwonenden. Zorgen ,,We zijn oprecht blij, maar houden zorgen over andere locaties in de buurt.'' Zo bestaan er onder meer plannen om negentien turbines in de Groetpolder te vervangen door grotere exemplaren. En tevens zogeheten ’opschaling’ van acht windmolens in de Oostpolder, bij de Kneeshoek. ,,Daar staan nu relatief stille windmolens. De nieuwe, grotere types maken meer lawaai, zo vrezen wij’’, aldus Booij.

Aan de oostkant, in de Waardpolder, worden negentien verouderde molens ook vervangen, door zes of zeven nieuwe turbines. ,,Daar is misschien ook niet iedereen gelukkig mee, maar eigenaren praten en overleggen ten minste met omwonenden. Dat gaat de goede kant op, we hebben er vertrouwen in dat daar rekening met de buren wordt gehouden. Zo zou het eigenlijk ook bij die andere locaties moeten gaan.’’

NHD