Vrees herhaling ellende 'molen 158'

• vrijdag 20 maart 2015
  • Categorie: , ,
  •  Sint Maartensburg - De veelbesproken windmolen 158 in Sint Maartensbrug staat momenteel stil. Met de uitspraak van de Raad van State dat de molen gesloopt moet worden dachten omwonenden verlost te zijn van de turbine.

Harry de Jong h.de.jong@hollandmediacombinatie.nl

Maar inmiddels vreest de Werkgroep Polder B — die omwonenden vertegenwoordigt — dat de gemeente Schagen eigenaar Schuijt een vergunning zal verlenen voor een nieuwe molen. „We hebben signalen gehad dat de gemeente positief zal reageren op de vergunningaanvraag van Schuijt. Ongelooflijk, hoe de gemeente louter in zijn belang lijkt te handelen. Omwonenden staan andermaal in de kou", zeggen Sjoerd IJpma en Jaap Hoornstra van de werkgroep. Omwonenden zijn door de gemeente weliswaar uitgenodigd voor een 'informeel gesprek' over windmolen 158, maar daarin mag alleen over het verleden worden gesproken. „Wij willen zo'n gesprek niet; zolang de gemeente niet duidelijk maakt geen vergunning te verlenen voor een nieuwe molen."

Beroep

Schuijt heeft weliswaar richting belangenvereniging Het Zijper Landschap laten weten geen beroep meer te zullen doen op de vergunning die hem in 2005 werd verleend, maar doet dat volgens Polder B nu toch. „Op grond van die vergunning wil hij nu een vervangende molen plaatsen. Een E70. Toevallig het type dat er nu illegaal staat. We vrezen dat van slopen helemaal niks komt." Ook al omdat de jurist van de gemeente schriftelijk aan IJpnia heeft laten weten er 'vooralsnog van uit te gaan dat de provincie geen akkoord zal hoeven geven voor een nieuwe vergunning'.

„Daar kunnen we onze hoop dus niet op vestigen. De gemeente zoekt nog steeds naar wegen voor een windmolen aan de Grote Sloot 158. Alsof ze aan de hand wandelen van juristen van Schuijt en henzelf. Schagen voert geen eigen regie, maakt geen neutrale belangenafweging."

Kritisch

Wethouder Jelle Beemsterboer stelt dat de vergunningaanvraag juist kritisch wordt beoordeeld. „En of het nu een besluit wordt de vergunning te verlenen of af te wijzen; dat zal ik eerst ook voor advies voorleggen aan de raadscommissie. Het zal een goed besluit moeten zijn, heb ik de ambtelijke organisatie gezegd. Anders zitten we straks weer acht jaar bij de rechter."

NHD

Dossier Grote Sloot 158

Antwoorden vragen van de Seniorenpartijover over 'Grote Sloot 158'door B&W Schagen

Antwoorden vragen van DNA over over 'Grote Sloot 158'door B&W Schagen

De Gemeente Schagen is een criminele organisatie en de bestuurders horen in de gevangenis.