Megaturbines in Koegras

• maandag 16 maart 2015
  •  Den Helder - De Helderse windmolenvereniging De Eendragt wil in polder Koegras een windmolenpark aanleggen. Het gaat om zes megaturbines, elk met een hoogte van totaal 150 meter. De investering bedraagt 28 miljoen euro. De molens moeten komen tussen bedrijventerrein Kooypunt en zorgcentrum 's Heeren Loo.

Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.nl

Op een rijtje, op 600 meter afstand van rijksweg N9. De provincie heeft deze plek aangewezen als potentiële locatie.

Penningmeester Krijn Harte van De Eendragt weet nog niet wanneer de molens draaien. „Dat is vooral afhankelijk van Defensie:' Vanwege het nabije militair vliegveld De Kooy worden molens hoger dan 45 meter er niet toegestaan. De beoogde masthoogte is 100 meter. Harte verwacht toestemming. „De voorwaarden dateren uit de tijd van de Lynx-helikopters. Dit detachement staat niet meer in Den Helder."

De zes turbines moeten elk een vermogen krijgen van 3 megawatt. Per jaar leveren ze bijna 7 miljoen kilowattuur aan stroom. Een gemiddeld gezin gebruikt zo'n 3500 kilowattuur. De Eendragt verwacht een groot deel van de benodigde 28 miljoen bij banken te lenen. Ook particulieren en bedrijven kunnen investeren.

________________________________________________________

vervolg
      Kleine windturbines 'ingeruild'

Julianadorp - Een windpark met zes megaturbines in de polder Koegras is alleen mogelijk als twaalf kleine windmolens worden afgebroken. Eén nieuwe voor twee oude molens, alleen dan staat de provincie projecten toe. „Bestaande wind- molens zijn goud waard", zegt Fred . „ . lenvereniging De Eendragt.

Deze cooperatie zoekt medestanders voor het Windpark Koegras. Eén kandidaat is al gevonden: Ton Langelaan (76) uit Breezand. De eigenaar van Langelaan Windenergie BV wil zijn twee huidige turbines in Den Helder bij waterschapsgemaal De Helsdeur er voor opgeven. De nieuwe molens worden 150 meter hoog, 2,5 keer vuurtoren Lange Jaap. „De molens worden in lijnopstelling geplaatst, met 400 tot 500 meter tussenruimte", aldus penningmeester Krijn Harte van De Eendragt.

Harte voorziet veel weerstand tegen het plan. „Veel is nog onzeker. Met direct betrokkenen gaan we in overleg, zoals met omwonenden. We wachten eerst op toestemming van Defensie vanwege de hoogte."

NHD