Loper Agriport voor datacenters uitgerold

• zaterdag 28 maart 2015
  • Middenmeer - Na Microsoft rolt Hollands Kroon de loper uit voor meer softwarebedrijven die datacenters of serverparken op bedrijventerrein Agriport A7 in Middenmeer willen bouwen. „Of er concrete belangstelling bestaat, durf ik niet te zeggen. Want ik zit niet bij de onderhandelingen", stelt wethouder Theo Groot.

Martijn Gijsbertsen

„Maar hoe sneller er een bestemmingsplan is om die activiteit op Agriport toe te staan, des te groter de kans wordt dat er een partij of gegadigde langs komt:'

Intussen is groen licht door de ge- meenteraad gegeven om een lap grond van zeventig hectare aan de Tussenweg vrij te maken voor datacenters. Dit perceel ligt ten noorden van de veertig hectare waarop Microsoft nu bouwt. De hoop is dat dit opnieuw banen tijdens de bouw en hoogwaardige werkgelegenheid nadien oplevert.

Dat de grond de komende tien jaar voor serverparken wordt gereserveerd, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor glastuinbouw. Wethouder Groot: „Mocht er uiteindelijk helemaal geen gegadigde komen, dan kan de oorspronkelijke bestemming 4ltijd weer worden gehanteerd."

NHD