Kritiek op Omgevingsraad windpark

• dinsdag 31 maart 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - 'Kabouters Flevo tegen Barcelona' - De Omgevingsraad, die is opgetuigd om draagvlak te kweken voor het Windpark Wieringermeer, levert de omwonenden weinig op. ,,Je gaat er heen om in gesprek te blijven met de initiatiefnemers. Maar in feite is er geen sprake van een gesprek. Het is eenzijdig, ze doen helemaal niks om ons als bewoners tegemoet te komen", zeggen Catrinus van der Meer en Gijs Bos,, die namens de omwonenden in de raad zitten.

Marten Visser m.visser@hollandmediacombinatie.n1

Geen inzage

Ze staan niet alleen in hun kritiek op de Omgevingsraad. Eerder kondigde de Stichting Windmolen-klachten al aan wellicht uit de raad te stappen. Deze organisatie stoort zich er aan dat leden van de raad geen inzage krijgen in belangrijke documenten. Bovendien is er nog altijd geen compensatieregeling voor bewoners die schade hebben van de nieuwe molens die energiebedrijf Nuon, ECN en Windcollectief Wieringermeer willen neerzetten. Van der Meer en Bos herkennen zich in de kritiek van de stichting. Ook zij stuiten naar eigen zeggen op onwil. Zo stuurden de initiatiefnemers toen de plannen voor het windpark net gelanceerd werden een informatiebrief naar iedereen die in de buurt van de molens woont.

Bos: „Wij hebben gevraagd om die lijst zodat we onze achterban direct kunnen informeren. Maar we krijgen 'm dus niet."

89e minuut

Het geeft de bewoners al met al niet veel vertrouwen. „Er kan van alles maar ze willen gewoon niet. Ik omschrijf het wel eens als een voetbalwedstrijd van Barcelona tegen plaatselijke kabouters van Flevo en dan ook nog eens met een Spaanse scheidsrechter. En dan zijn wij Flevo. Zo voelt het een beetje", zegt Bos „En de wedstrijd zit in de 89e minuut, want over een paar maanden zijn de vergunningen definitief." De Omgevingsraad is volgens Van de der Meer ook veel te laat opgericht.  „Het plan voor het Windpark Wieringeneer stond al voot negentig procent vast toen wij er bij kwamen. Er waren bijvoorbeeld al overeenkomsten gesloten met grondeigenaren voor plaatsing van die molens. Inclusief vergoedingen. En die overeenkomsten willen ze niet openbreken. Het lijkt erop dat de mensen die namens Nuon in die raad zitten gewoon opdracht hebben om het plan erdoor te drukken. Er wordt niets ondernomen om ons tegemoet te komen. Maar ze gebruiken het wel om uit te dragen: 'Kijk eens wij doen alles in overleg met de bewoners'."
    Een voorstel van de omwonenden voor een andere compensatieregeling werd volgens hen ook niet serieus genomen. De bewoners vinden de voorgestelde regeling slecht. Grondeigenaren die een molen op hun land krijgen vangen duizenden euro's per jaar, omwonenden en andere boeren nog geen tweehonderd euro. „Dat is scheef. Het komt vaak voor dat iemand één of twee turbines op zijn land krijgt. En dus een aardige vergoeding. Maar de buurman krijgt vrijwel niks. Terwijl die even ver van de betreffende turbines af zit en dezelfde overlast heeft." Het leidt volgens Bos nu al tot problemen. „Hierdoor zijn al samenwerkingsverbanden tussen boeren gestopt. Door ruzie. Wij hebben een voorstel gedaan op basis van een regeling die ook is gemaakt voor een windmolenpark in de Flevopolder. Daar zijn de vergoedingen veel eerlijker verdeeld. Maar de mensen van Windpark Wieringermeer houden honderd procent vast aan hun eigen plan." Opstappen dan maar? Da's een lastige, zeggen Van der Meer en Bos. „Je neigt er naar. Maar dan sta je helemaal buiten spel. En kunnen zij straks zeggen: 'wij wilden overleg, maar de bewoners zijn zelf opgestapt'. Dat willen we ook niet."

____________________________________

Geen impasse

Voorzitter Gerrit Valk van de Omgevingsraad
    zegt niet de indruk te hebben dat de
    gesprekken met de omwonenden 'in een
    impasse' zitten. „Ik heb deze geluiden in
    de Omgevingsraad niet gehoord. Als mensen
    ontevreden zijn is er alle ruimte om dat ook
    daar te bespreken. Het is natuurlijk niet zo
    dat alle neuzen al dézelfde kant op staan,
    maar daarvoor ben je ook in onderhandeling."

___________________________________

NHD

Gerrit Valk is gewoon een leugenaar die zeer vereerd is dat hij voorzittertje mag spelen van de windmolenmaffia.