Kerk Westwoud maakt rij megamolens mogelijk

• vrijdag 13 maart 2015
  • ZWAAGDIJK-OOST - De protestantse gemeente van Westwoud is een van de landeigenaren die akkoord gaat met de komst van een rij megawindmolens tussen Zwaagdijk-Oost en de Westfrisiaweg. Inwoners van de dorpen rond de molens hopen dat de kerk zich terugtrekt uit het plan, gezien de maatschappelijke weerstand tegen de megamolens.

Door Connie Vertegaal - 12-3-2015,

Dorpen trekken samen op in strijd tegen molens
    L
    andeigenaren krijgen veel geld als ze meewerken aan de komst van windmolenparken. Bedragen tussen de 25.000 tot zelfs 50.000 euro per jaar worden in dit verband genoemd.
    ,,Dat een boer kiest voor het geld, dat kan ik begrijpen, maar een kerk die voor het geld gaat, terwijl de inwoners hier massaal tegen zijn, daar snap ik helemaal niets van’’, zegt Zwaagdijker Frits de Groot. ,,Ook leden van de protestantse kerk in Westwoud willen die molens niet. Wij willen de kerkgangers mobiliseren om zich hiertegen te verzetten.’’
    Het is de Zwaagdijkers er veel aan gelegen dat de kerk zich terugtrekt uit windmolenpark Westfrisia. Van de drie plannen voor windmolens in de gemeente Medemblik, maakt dit plan tussen Zwaagdijk-Oost en Westwoud de meeste kans. Het is een plan uit 2011 dat nu onder een overgangsregeling valt.

Onmogelijk

De molens van dit park moeten op minimaal 500 meter afstand van de dichtstbijzijnde woningen staan. Voor de recentere plannen van Eneco is die afstand door Provinciale Staten aangescherpt tot 600 meter. Daarmee zijn die plannen zo goed als onmogelijk geworden.
    ,,Maar bij Eneco zijn ze slim, dus ook bij die plannen moeten we op onze hoede blijven’’, zei Melchior Luitwieler van de Dorpsraad Midwoud/Oostwoud gisteravond. Op een actievergadering in Zwaagdijk-Oost werd dan ook besloten een stichting op te richten die namens alle tegenstanders juridisch de strijd kan aangaan tegen de plannen. Ook willen de dorpen gezamenlijk optrekken met protestacties.
    ,,We moeten continu van ons laten horen, zoveel mogelijk lawaai maken’’, aldus Maria Weeber. ,,Protest, daar zijn politici gevoelig voor.’’ Ze riep iedereen op maandag naar een verkiezingsdebat van de provincie in Middenmeer te gaan. ,,Neem je spandoeken mee en roep hard nee.’’
    De bewoners willen ook een referendum over de windmolens in Medemblik organiseren.

NHD

Heel simpel, de paar kerkgangers die de protestantse kerk in Westwoud nog heeft kunnen "massaal" de kerk mijden. Een kerk (geloof) die de belangen van haar kerkgangers (geloofsgenoten)verloochent is geen knip voor de neus waard.
    Zo is maarweer eens bewezen dat alles, maar dan ook alles om geld gaat, zeker bij de kerk.

De kerk is eng.

Maar de kerk doet nog steeds wat ze toen ook al deden.

De boer die het meeste geld heeft maakt de dienst uit. (leuke woordspeling al zeg ik het zelf).

Er woonde vroeger een boer in Westwoud die noemde iedereen:
    HET GOUDEN KALF.

Deze man had zoveel geld dat op de voorste kerkbank zijn naam stond op een emaille bordje. Zo kon iedereen zien dat hij een *briefje* in de kerkschaal deed. De gewone mensen hadden een muntje.

Er is nog niets veranderd.