Blankendaal mag park in Tuitjenhorn uitbreiden

• dinsdag 3 maart 2015
  • TUITJENHORN - Het van Blanckendaell Park in Tuitjenhorn mag uitbreiden. Vrijwel alle partijen waren maandagavond tijdens de commissie Ruimte van gemeente Schagen enthousiast over de plannen van ondernemer Piet Blankendaal. Wel waren er kanttekeningen naar aanleiding van vier zienswijzen.

Door Liset Epskamp - 2-3-2015

De bezwaren gaan alle vier over het extra verkeer op de route Kalverdijk-Koorndijk-Delftweg-Veilingweg. Bewoners vrezen dat de uitbreiding van het dierenpark zorgt voor teveel auto’s en vrachtverkeer op de nu al drukke wegen. Ze willen dan ook dat de ontwikkeling van de Ontbrekende Schakel, het plan voor een weg tussen Tuitjenhorn en Warmenhuizen dat de verkeersdrukte op de Kalverdijk en Koorndijk wegneemt, gelijktijdig met de uitbreiding van het park zal plaatsvinden.

Wethouder Jelle Beemsterboer stelde dat hij het als overheid ’niet kan maken’ om de uitbreiding voorlopig tegen te houden. ,,Dat wij als overheid ons huiswerk niet goed gedaan hebben en daarom het verkeer nog niet op orde hebben, mag een ondernemer niet belemmeren om uit te breiden’’, stelde Beemsterboer.

,,Tegelijkertijd begrijp ik dat de omwonenden overlast ervaren en het verkeer alleen maar zien toenemen. Het zou fantastisch zijn als deze twee ontwikkelingen samen konden lopen maar dat is helaas niet zo. De procedure voor de Ontbrekende Schakel loopt iets achter op die van de dierentuin. Dus er zal tijdelijk een zorgelijke verkeerssituatie situatie zijn. Maar we zullen er alles aan doen om alle plannen met spoed door te zetten.’’

Dinsdagavond 3 maart van vijf tot half acht is er een inloopavond over de Ontbrekende Schakel in het gemeentelijke gebouw aan de Oostwal 2 in Tuitjenhorn.

NHD

P. Dekker zei

Overal in het land gaat het slecht met de dierentuinen, verbazingwekkend dat Het van Blanckendaell Park geen last heeft van de voortdurende recessie.
    Helemaal vreemd is het dat als een ondernemer wil uitbreiden de gemeenschap opdraait voor de kosten van de zo noodzakelijke infrastructuur.

Wethouder Beemsterboer stelt: dat hij het als overheid ’niet kan maken’ om de uitbreiding voorlopig tegen te houden. ,,Dat wij als overheid ons huiswerk niet goed gedaan hebben en daarom het verkeer nog niet op orde hebben, mag een ondernemer niet belemmeren om uit te breiden’’.
    Zou de uitspraak van Beemsterboer(waar kennen we deze dubieuze bestuurder ook weer van, illegale windmolens van zijn vriendjes?) betekenen dat willekeurig welke middenstander dan ook die wil uitbreiden maar problemen heeft met een ontoereikende infrastructuur, Beemsterboer de problemen meteen oplost? Of geldt dat alleen voor zijn vrienden zoals in dit geval Blankendaal, maar ook voor zijn vriend en collega wethouder V.d.Veek en zijn maten met hun windmolens?
    Niet alleen de VVD heeft een gigantisch integriteitprobleem maar het CDA wil daar niet voor onderdoen, sterker nog, Beemsterboer doet er zelfs nog wel een schepje bovenop.

Dient nog gezegd te worden dat ondernemer Kruijff in Hollands Kroon begin jaren 2000 met precies hetzelfde probleem te maken had. Kruijff wilde van zijn Fazanterie een Dierentuin maken maar omdat de infrastructuur niet toereikend was kreeg Kruijff geen toestemming van toen de gemeente Anna Paulowna, het vigerende bestemmingsplan werd niet aangepast en de plannen konden OFFICIEEL geen doorgang vinden. Kruijff kennende is die niet voor een gat te vangen en inmiddels is het wel een dierentuin(inclusief een officiële dierentuinvergunning van het Rijk), alleen blijft de gemeente er bij dat het geen dierentuin is maar een “fazanterie”. Zo wordt de burger in HK bij de neus genomen, in Schagen doen ze het weer anders, maar bedriegen blijft bedriegen, ook al is het in Schagen door meester-bedrieger Jelle Beemsterboer.

We kunnen ons wel afvragen of er nog (kundige) raadsleden zijn of zitten ze allemaal in het “Complot” ?