Tegenprestatie: aan de slag bij NL Doet

• woensdag 25 februari 2015
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - Inwoners die een bijstandsuitkering ontvangen, hebben tegenwoordig de plicht vrijwilligerswerk te doen. Dit heet 'tegenprestatie'. De gemeenten Hollands Kroon en Schagen nodigen bijstandsgerechtigden uit om een start te maken met hun tegenprestatie tijdens 'NL Doet' op 20 en 21 maart.

Met dit aanbod willen de gemeenten hun bijstandsgerechtigden activeren. De organisatie van deze NL Doet-actie wordt gedaan door de wijkteams van de twee gemeenten. De wijkteams hebben sociale taken, waaronder de stimulering en begeleiden van mensen vanuit de bijstand naar vrijwilligerswerk. Er is nog een ander doel dat met de tegenprestatie wordt bereikt: het vrijwilligerswerk is goed voor degene die het doet, maar ook voor wie het ontvangt. Zo wordt gebouwd aan meer lokale netwerken en versterking van saamhorigheid. De verplichte tegenprestatie geldt vanaf 1 januari 2015, toen de vernieuwde Participatiewet van kracht werd. De tegenprestatie in Hollands Kroon en Schagen is bedoeld voor bijstandsgerechtigden die geen arbeidsverplichting hebben. Voor deze groep inwoners geldt vrijwilligerswerk als tegenprestatie. Voor welke periode hangt af van persoonlijke situaties, maar is minimaal drie maanden voor minimaal twee uur per week. En maximaal zes maanden voor acht uur per week. Nu is de actie voor NL Doet onderdeel geworden van het aanbod.

Informatie

Schagen en Hollands Kroon organiseren informatiebijeenkomsten voor de bijstandsgerechtigden. Er wordt uitleg gegeven over de tegenprestatie voor NL Doet, men kan vragen stellen over de verplichting tot vrijwilligerswerk en er zijn organisaties aanwezig bij wie de genodigden zich kunnen opgeven voor een vrijwilligersklus. De betrokken bijstandsgerechtigden hebben al een uitnodiging thuis ontvangen voor deze bijeenkomst. Informatie over de wijkteams is te vinden op www.wijkteam-schagen.nl of www.wijkteam-hollandskroon.nl

Dichtbij.nl