Schippers luiden noodklok over windturbines

• maandag 16 februari 2015
  • ROTTERDAM - De belangenvereniging Schuttevaer voor de binnenscheepvaart eist dat windturbines bij Binnenmaas niet bij de rivier geplaatst worden. Dit zou levensgevaarlijk zijn voor de scheepvaart wegens het feit dat deze ,,storingen kunnen veroorzaken op de radar van schepen.''

Dit liet schipper Willem Mattheij aan RTV Rijnmond weten. Schipper Willem Mattheij stelt dat het 'een vlekkerige bende wordt op je radarscherm': ,,Je weet niet wie wie is, of wat wat is. Als er een wat kleiner schip vaart, is het dan een reflectie van de windmolen of is het een schip?'' Volgens de schipper is deze onduidelijkheid vooral een probleem in de mist: ,,Dan is het einde verhaal voor het schip. En voor de opvarenden.'

Jan Kruisinga van Schuttevaer wil dat Rijkswaterstaat gaat bekijken welke toekomstige windmolens gevaar opleveren voor de scheepvaart, ook met het oog op de bevolking langs de kant. Langs veel rivieren, bijvoorbeeld bij het Hartelkanaal staan al enorme windturbines. Kruisinga: ,,Er is al veel geklaagd door schippers. Het is onveilig en die windmolens moeten daar weg.''

De Telegraaf