De gigamolens in de Noord Oost Polder: 1,2 miljard euro subsidies
De gigamolens in de Noord Oost Polder: 1,2 miljard euro subsidies. Mooi stukje techniek, dat wel!

Voor Climategate.nl live ging schreef ik (ook) wetenschapsverhalen voor het Algemeen Dagblad, en er werkten best goede journalisten. Nu dus niet meer: ze laten afgelopen donderdag zonder enige tegenvraag Ed Nijpels de meest uitzinnige beweringen doen over baten van het Energieakkoord die hij zelf verzint zoals de mantra van ‘15000 banen’, en dat die windmolens miljarden euro’s zouden opleveren. De meest simpele vraag die de journalist had kunnen stellen: als die molens miljarden euro’s opleveren, waarom moeten alle gezinnen voor 2020 al 200 euro SDE+belastingen per jaar extra betalen ( de eigen opgave van Henk Kamp) om die windmolens draaiende te houden?
Vragen van het lid Klever (PVV) aan de minister van Economische Zaken over het interview met Ed Nijpels (64), bewaker van het Energieakkoord (*).
1.)
Klopt de bewering van de bewaker van het energieakkoord dat windmolens geen miljarden subsidies zouden verslinden? Zo ja, waarom schaft u de SDE+ heffing voor burgers en bedrijven niet af?
2.)
Hoeveel kost ‘het dichten van het gat tussen marktprijs en werkelijke kosten van windmolens’ in totaal indien alle windmolenplannen uit het energieakkoord gerealiseerd zijn?
3.)
Hoe verhouden de uitspraken van de heer Nijpels zich tot de officiële informatie van het ministerie EZ dat er 18 miljard subsidie euro beschikbaar is voor windmolens op zee en de berekening van het Centraal Plan Bureau dat windmolens op zee de maatschappij 5 miljard euro schade opleveren?
4.)
Klopt bewering van de bewaker van het energieakkoord dat het energieakkoord eenvoudig 15.0000 banen op zal leveren? Zo ja, over welke informatie beschikt de heer Nijpels waar het Centraal Plan Bureau niet over beschikt en kunt u deze informatie naar de Kamer sturen?
5.)
Hoeveel banen levert het energieakkoord in Nederland op, en hoeveel in het buitenland?
6.)
Bent u bereid de bewaker van het energieakkoord te verzoeken als eerste zijn eigen uitspraken over het energieakkoord te laten ‘fact-checken’? Zo nee, waarom niet?
…en als het abonneetal van het Algemeen Dagblad keldert, dan ligt dat vast aan ‘de ontlezing’. Hoe lang dienen wij de schrijfsels van dat linksdraaiende NVJ-ambtenarendrijfhout nog te verdragen….Klever is met Rene Leegte (VVD) praktisch het enige Kamerlid dat over de grootste staatsuitgave uit het Nederlands staatsbestel zonder rendement nog enige zinvolle kritiek levert. En de rest roept ‘duurzaam, duurzzzzzzzzzzz zzzzzz
Ik geloof best dat je door 50-100 miljard euro publiek geld te verplaatsen ergens banen ‘creëert’, maar ik wil liever een rekensom zien hoeveel banen het KOST wanneer de overheid bedrijven zoveel kapitaal afhandig maakt, en burgers zoveel koopkracht ontneemt.