Raad van State vernietigt besluit Hollands Kroon

• zaterdag 21 februari 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Nieuwe Niwdorp - Streep door plan camping - Zaak 'geurgevoeligheid' -  Hollands Kroon rekent recreatiewoningen als kampeerplekken niet tot de zogenoemde geurgevoelige objecten zoals woonhuizen.

Lydia Jasper

De Raad van State heeft een streep gezet door de uitbreidingsplannen van camping Het Witte Hek in Nieuwe Niedorp. De naaste buurman — die een melkveehouderij bestiert — ging met succes tegen het bestemmingsplan van Paadje 12 in het geweer. De Raad van State vernietigde afgelopen week het besluit van de gemeente Hollands Kroon.

Het betreffende besluit dateert van oktober 2013. De gemeente ging akkoord met de plannen. Het Witte Hek wilde namelijk vijf recreatiewoningen en 38 standplaatsen realiseren. Daar kwam dan ook nog een jaarrondopenstelling bij voor die plekken.

Toekomst

Buurman Henk Rentenaar zag die uitbreiding niet zitten. „Net zoals de camping gaan wij in de toekomst wellicht plannen ontwikkelen. Wij zijn er niet de mensen naar om stil te blijven zitten. Mijn angst is dat wanneer de uitbreiding van de camping er staat, ik straks mijn plannen niet kan realiseren. Ik wenste van de ge- meente Hollands Kroon een duidelijk standpunt; dat ontbrak tot deze week."

De Raad van State keek bij de afwijzing van de uitbreiding dan naar de zogenoemde geurbeleving op de camping. Een veehouderij krijgt geen omgevingsvergunning wanneer de geurbelasting op een nabijgelegen huis — of een plek waar mensen verblijven — boven een bepaalde maatstaf uitkomt. Volgens de Raad van State valt een recreatiewoning daar onder. Hollands Kroon ging uit van niet. Zij rekent recreatiewoningen als kampeerplekken niet tot de zogenoemde geurgevoelige objecten zoals woonhuizen. De stelling dat recreanten alleen in de weekenden en schoolvakanties daar verblijven is niet als beperking in het bestemmingsplan opgenomen.

Luchtje

Natuurlijk kun je op het platteland altijd wel een luchtje verwachten. De gemeente deed onderzoek naar de situatie en concludeerde dat het allemaal wel kon. De berekeningen kloppen niet, aldus de Raad van State. Niet de grens van het bouwvlak, maar de bestaande en vergunde bebouwing is het uitgangspunt.

Eigenaar Paul Jan de Graaf van Het Witte Hek is heel erg verbaasd over de uitspraak. „De gemeente en wij hebben zo zorgvuldig mogelijk gewerkt. Het is een technisch verhaal. Daarbij hebben we gekeken naar de handreiking van Toeristisch Ondernemers Platform Brabant over recreatie en geurgevoelige objecten. Wij willen met de buurman in overleg; wij willen praten over andere mogelijkheden."

NHD

De gemeente Hollands Kroon.

Hebben we nog groter SCHOREM?

Ze hebben niet 1 pet maar vele petten op.

Gelukkig zijn ze op hun vingers getikt.

Wellicht gaan ze net als de gemeente Schagen op kosten van de *burgers* weer eens lekker in nog hoger beroep. Omdat het kan. Ruggengraatloze bende; dat is het.

Misdadigers wordt door hun adviseurs geadviseerd om in de politiek te gaan, dan kunnen ze met behulp van hun collega politici de argeloze burgers op een wettige(althans volgens veel politici) bestelen en geen haan die er naar kraait. De politie knijpt wel een oogje dicht, zolang die hun bonnenquotum maar halen is het al lang goed. De regering en hun gedogers(D’66, CU, SGP en GL.) hebben het al druk genoeg om aan hun eigen discutabele gerief te komen dus de burgers zijn in veel gemeenten vogelvrij, als de burgers niet worden bestolen door de regering dan worden ze wel bestolen door de plaatselijke overheden, of en dat is nog erger, door beide.

Vandaar dat zoveel pvv ers in politiek gaan!

Anoniem 3, staaf uw opmerking aub. met wat voorbeelden of bent u in de war met de rovers van de VVD en de PvdA waar de kranten dagelijks mee vol staan, of bent u van het type antifascist wat eigenlijk gewoon de nieuwe fascisten zijn, u weet wel de voormalige sociaal democraten van Hitler?

P. Dekker zei

Anoniem 3, u bent een waarschijnlijk een individu die voor democratie is zolang die democratie overeenkomt met wat hij voor ogen heeft. Mensen met een mening die u niet bevalt zult u dan wegzetten als ondemocratisch, racist, fascist, Nazi of nog meer van dat fraais.
    U bent nog te laf om uw naam onder het minderwaardige commentaar te zetten, maar dat past wel bij “democratische” types zoals u.

Ik word een beetje moe van al dat PVV gepraat op deze site. Daar gaan deze onderwerpen niet over. PUNT!

Helaas is de PVV de enige partij die wat aan ALLE misstanden in Nederland wil doen en daar kan men wel moe van worden maar helaas hebben we er allemaal mee te maken. Ook de mensen die overal moe van worden, zo moe dat ze zelfs niet begrijpen wat er allemaal om hen heen gebeurt.

De PVV is de ENIGE die luistert naar de mensen met echte problemen.
    Gisteravond het debat gezien op televisie; het is hemeltergend hoe deze klootzakken voor hun eigen belang staan en niet dat van de burgers.
    De PvdAllochtonen zegt dat het goed gaat met Nederland. Hoe krijg je het uit je bek.
    Die 650.000 duizend werklozen, daar moeten nog 800.000 duizend ZZP- ers bij worden opgeteld. DAT IS DE WAARHEID.
    En het slappe gelul van de rest doet er niet voor onder.
    De meeste mensen hebben er niet eens erg in dat ze worden bedreigd.
    Jan Roos is een journalist met een radioprogramma zondagnacht van 12.00 tot 02.00. Deze man moet onzer politiebescherming zijn beroep uitoefenen. Dit is aan de orde van de dag. En nee, de PVV is niet heilig maar wel duidelijk.