Plek zweefvliegers een 'uitzondering'

• zaterdag 28 februari 2015
  • Categorie: , , ,
  •  Slootdorp - Het toestaan van een zweefvliegveld in stiltegebied de Polder Waard Nieuwland, nabij het Robbenoordbos in Slootdorp, is een uitzondering. En uiterst zorgvuldig afgewogen.

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen@hollandmediacombinatie.nl

Immers, komt dat er niet doordat er een zweefvliegveld in de weg ligt, dan lopen rijksafspraken over het opwekken van duurzame energie via windmolens gevaar.

Dat stelt de provincie in antwoord op vragen van PVV-Statenlid Dannij van der Sluis. Hij vindt het onacceptabel dat zweefvliegclub Den Helder (circa honderd leden) van de Ulkeweg in Slootdorp naar de Hippolytushoeverweg verhuist, omdat de vereniging op haar huidige locatie moet wijken yoor het windpark Wieringermeer.

„Wij hechten aan stiltegebieden in Noord-Holland en beschermen die ook", aldus het provinciebestuur. „Een stiltegebied behoort stil te zijn. Toch is enige flexibiliteit vereist, wanneer ontwikkelingen van groot maatschappelijk belang uitgevoerd moeten worden ten koste van de stilte." Zes omwonenden van de Hippolytushoeverweg hebben geprotesteerd tegen verhuizing van de vereniging. Zij vrezen geluidshinder, overlast voor hun veestapel, aantasting van de privacy en hun uitzicht plus waardevermindering van hun woonboerderijen.

De plaatsing van meer dan honderd windmolens in lijnopstellingen ter vervanging van losstaande turbines in de Wieringermeer is in de ogen van de provincie zo'n ontwikkeling.

Geprotesteerd

De provincie heeft hun grieven van tafel geschoven, omdat zweefvliegen vanaf de beoogde locatie volgens alle wettelijke normen is toegestaan en zij de bezwaren niet gegrond vindt. Aan de speurtocht naar een geschikte plek is uitvoerig onderzoek vooraf gegaan.

Miljoen

Zweefvliegclub Den Helder krijgt in de Polder Waard Nieuwland een start- en landingsbaan van 150 bij izoo meter. Plus een hangaar met kantine en parkeerruimte op een hectare grond. De accommodatie van circa een miljoen euro wordt betaald door de initiatiefnemers voor windpark Wieringermeer: Nuon, ECN in Petten en dertig particuliere windmoleneigenaren.

De leden van de zweefvliegvereniging voeren jaarlijks, van half maart tot eind oktober, tussen de 3500 en 4000 starts uit. Daarvan zijn er maximaal 250 met een gemotoriseerd sleepvliegtuig.

De gemeenteraad van Hollands Kroon beslist 5 maart of zij een verklaring van geen bedenkingen voor de verhuizing afgeeft. Is die verstrekt, dan beslissen Provinciale Staten definitief over het gedogen van de zweefvliegclub Den Helder in stiltegebied.

NHD