Pallasreactor is kiezersbedrog

• dinsdag 17 februari 2015
  • Categorie: , ,
  • Petten -  Provincie kan miljoenen voor bouw nieuwe kerncentrale in Petten beter besteden

__________________________________________________________

Volgens milieuorganisatie Greenpeace en het documentatie- en
    kenniscentrum voor kernenergie Laka plegen tien politieke partijen
    in Noord-Holland kiezersbedrog. Die willen een nieuwe kerncentrale
    helpen financieren terwijl het doel, kankerbestrijding, er niks mee
    op zou schieten.

___________________________________________________________

Jorien de Lege en Henk van der Keur

De meerderheid van de provinciale partijen in Noord-Holland steunt de bouw van de nieuwe Pallaskernreactor in Petten. Daarmee draaien zij de kiezer een rad voor ogen, dat 80 miljoen euro aan belastinggeld kan kosten zonder dat ook maar één kankerpatiënt wordt geholpen.

Liefst tien van de vijftien partijen bepleiten in de stemwijzer voor de Provinciale Statenverkiezingen financiële steun aan een nieuwe kernreactor. „De medische producten van de onderzoeksreactor zijn wereldwijd essentieel", stelt D66. De PvdA: „Voor de Noord-Hollandse economie en werkgelegenheid is een nieuwe reactor belangrijk."

In 2012 werd 80 miljoen euro overheidsgeld uitgetrokken voor het vergunningtraject van de Pallasreactor. Daarvan komt de helft van de provincie. Vorig jaar beloofde minister Kamp van economische zaken 80 miljoen extra om de huidige reactor nog tien jaar overeind te houden. Een slechte deal, want zelfs met deze financiële steun is niet gezegd dat de kankerpatiënt of de lokale economie hierbij gebaat is.

Isotopen

De onderzoeksreactor in Petten produceert medische isotopen, een belangrijk hulpmiddel in de op- sporing en behandeling van kanker. Deze markt staat echter op zijn kop door concurrentie van een alternatieve productietechniek, via zogenoemde deeltjesversnellers. Aanzienlijk veiliger en goedkoper dan een kernreactor: voor 100 miljoen euro kan de hele productie van Petten vervangen worden. Een jaar geleden was op het provinciehuis in Haarlem een informatiebijeenkomst met experts inzake de medische isotopenmarkt. Professor Van Dongen van het VU Medisch Centrum raadde het de Statenleden letterlijk af nu te investeren in een nieuwe reactor. Zelfs als de Pallasreactor in 2025 in bedrijf komt, aldus Van Dongen, dan nog is de kans groot dat concurrerende producenten het marktaandeel hebben weggekaapt. Hij kan het weten: het VU Medisch Centrum heeft al drie deeltjesversnellers en heeft al een vierde besteld die de hele Randstad
    van isotopen kan voorzien.

En de werkgelegenheid? Het CDA stelt in de stemwijzer dat de onderzoeksreactor '800 hoogwaardige banen' oplevert. Maar bij moederbedrijf NRG werkten volgens het jaarverslag in 2013 'ruim 400 medewerkers'. Hoeveel van hen een hoogwaardige baan hebben wordt niet gemeld. Voor behoud van die 400 banen is dus 160 miljoen euro aan overheidssteun uitgetrokken. Sinds wanneer moet de belastingbetaler banen in de nucleaire sector subsidiëren?

Schandalen

De huidige reactor is 53 jaar oud en ligt steeds vaker stil. Er zijn schandalen over een slechte veiligheidscultuur, dreigend faillissement en in 2009 ontstond door een reparatiestop zelfs een ,wereldwijd tekort aan isotopen. De kans is groot dat zelfs met al het beloofde overheidsgeld, de huidige reactor te veel gebreken blijft houden om te kunnen draaien. Vraag blijft of de nieuwe reactor winst zal maken.

Als er al investeerders gevonden worden om de reactor van minimaal 600 miljoen euro te bouwen, private partijen houden de boot af. Aan het einde van dit subsidieavontuur zal de kankerpatiënt niet geholpen zijn, zijn er geen banen en zijn miljoenen aan overheidsgeld in een bodemloze put verdwenen.

De provincie kan er nu nog voor kiezen de miljoenen voor de Pallas anders te besteden. Wie waar voor zijn geld wil, kan zich dus beter even oriënteren welke partij steun verdient op 18 maart.

Jorien de Lege (Greenpeace) en Henk van der Keur (Stichting Laka)

Dit is een eenzijdig stuk die alleen focust op de isotopen, echter de nieuwe centrale gaat ook gebruikt worden voor onderzoek naar kernenergie vraagstukken, onderzoek wat absoluut noodzakelijk is om onze toekomstige energie problematiek op te lossen. Wind, zon, fossiel, vergistings installaties etc gaan zeker niet onze steeds groeiende vraag naar energie in deze eeuw oplossen. Wat mij wel weer aanstond in het verhaal was de zorg van de auteurs over verkwisting van belastinggelden. De nieuwe reactor gaat 600 Meuro kosten en je wilt wel zeker weten of dat goed besteed wordt.
    Des te wranger dat dezelfde organisatie aan tafel zat bij het tekenen van het Energie Akkoord, een akkoord wat zwaar inzet op het neerzetten van windturbines door heel Nederland en op de Noordzee. Deze belachelijk molens van 150 tot 200 meter hoog verstoren woongenot en gezondheid voor vele duizenden gezinnen, huizen die veel minder waard worden , en hele landschappen die gedomineerd worden door deze molens. Ook doden de maaiende wieken honderduizenden vogels.
    Ze staan regelmatig stil, waardoor schaduwcapaciteit aanwezig moet zijn in de vorm van steenkool of gasgestookte centrales welke regelmatig bijgezet moeten worden om de electriciteitsvoorziening op peil te houden. Hierdoor zal de CO2 uitstoot zeker niet minder worden zoals beweerd wordt in het akkoord. Kijk ook naar Duitsland waar na de “energie wende” meer CO2 de lucht ingaat dan voor de wende. En als ze nu veel energie op zouden wekken, alla, dan kon je er mischien mee leven, maar je hebt echt heel veel molens nodig om wat impact te maken op de totale energiebehoefte. Wind is dus niet de toekomst.
    Het energie akkoord gaat ons tussen de 30 en 100 Miljard Euro kosten, wat opgebracht moet worden door de gezinnen in Nederland, zo tussen de 500 en 900 Euro per jaar extra energie belasting om deze reuze molens aan de gang te houden. Tot groot plezier van investeerders, landeigenaren, projectontwikkelaars, fabrikanten en installateurs. Deze staan te popelen om de subsidiestromen in ontvangst te nemen. Energieopwekking lijkt een bijzaak te zijn voor deze partijen, afromen van subsidies des te meer. Over deze verspilling van miljarden belastinggeld hoor je Greenpeace en Co niet, en dat noem ik schijnheilig.
    G. Westman, Almere