Omstreden 'molen 158' uiterlijk eind mei ontmanteld

• woensdag 11 februari 2015
  • Categorie: , , ,
  • SINT MAARTENSBRUG - De veelbesproken windmolen aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug wordt met ingang van 14 maart stilgezet en zal uiterlijk 30 mei zijn gesloopt. Dat heeft eigenaar Bernard Schuijt via zijn advocaat laten weten aan Het Zijper Landschap (HZL, voorheen Houd Zijpe Leefbaar).

Door Harry de Jong - 10-2-2015

Schuijt ziet ook af van een poging om op basis van de in 2005 verleende vergunning alsnog een ander type turbine te plaatsen. HZL kon met een uitspraak van de civiele rechter in de hand vanaf komend weekeinde sloop eisen van de huidige turbine.

Ook een bestuursrechterlijke uitspraak van de Raad van State gaf aan dat de huidige windmolen gesloopt moet worden. Omwonenden klagen al vele jaren dat ze veel overlast hebben van de windmolen.

Voorwaarden

Met die wetenschap heeft windmoleneigenaar Schuijt HZL via zijn advocaat voorgesteld dat de turbine uiterlijk 30 mei zou zijn ontmanteld.

HZL heeft hierop de eigenaar twee aanvullende voorwaarden gesteld. Voorzitter Cor Koning van HZL: ,,We wilden Schuijt wel de tijd geven tot uiterlijk eind mei van dit jaar, mits hij de molen stil zou zetten en zou toezeggen geen gebruik te maken van de bouwvergunning uit 2005 voor een ander type molen. Daarop heeft zijn advocaat laten weten dat de molen per 14 maart wordt stilgezet en dat hij geen beroep zal doen op de vergunning van tien jaar terug.''

De advocaat van Schuijt heeft inmiddels laten weten akkoord te gaan met de voorwaarden van HZL, liet Koning de leden van HZL dinsdagavond weten.

NHD

Overzicht Dossier 'Grote Sloot 158'

P. Dekker zei

Ben benieuwd of de overheid de verleende subsidie op oneigenlijke grond terug gaat vorderen. Dat geldt natuurlijk ook voor de "integere" wethouder van Schagen, V.d Veek en zijn maat de Graaf die ook op oneigenlijke grond een subsidieaanvraag hebben ingediend en gekregen.
    Je zal maar door dit soort fraudeurs bestuurd worden,helaas is dit gedrag tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Maar de eerste klap is nu gegeven.

Het schorem moet deze turbine neerhalen. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,
    wie gaat dit allemaal betalen? Stilzetten, afbreken, afvoeren, subsidie terugbetalen.
    Het is toch zaak om hiervoor de verantwoordelijke *bestuurders* op het matje te roepen.

Hopelijk gaat de PVV dit varkentje verder wassen.

Vragen in de kamer.

Eens zien of de VVD bij de provinciale verkiezingen mogen blijven zitten.

W A T E E N T U I G.

""Schuijt ziet ook af van een poging om op basis van de in 2005 verleende vergunning alsnog een ander type turbine te plaatsen""

Wat let Schuijt om een nieuwe vergunning aan te vragen voor een nieuwe molen?
    De gemeente Schagen met al die dubieuze figuren in raad en college kennende zal het voor Schuijt geen enkel probleem zijn op zeer korte termijn een nieuwe molen neer te zetten, crimineel Schagen werkt wel mee.
    Wat gaat er gebeuren met de illegale molen van wethouder V.d Veek, is dat al bekend?

Anoniem 2, het CDA is net zo erg als de VVD en de PvdA, GL en D'66 doen er net zo hard aan mee, het is een stelletje smeerlappen in Schagen, maar niet alleen in Schagen, het gebeurt op grote schaal in heel Nederland, de ene politicus is nog corrupter als de ander, sla de Kranten er maar op na.