Om subsidie vervangen windmolen Hollands Kroon krijgt met tegenzin groen licht

• maandag 2 februari 2015
  • Categorie: , , ,
  • AMSTERDAM – Raadsleden van de gemeente Hollands Kroon in Noord-Holland hebben met tegenzin groen licht gegeven voor het vervangen van 1 windmolen van een lokale agrariĆ«r.

februari 2, 2015 | By
    De boer, een voormalig wethouder voor de VVD, maakt gebruik van een rijksregeling voor subsidie. Onlangs werd dit gat in de wetgeving al gedicht nadat bekend was geworden dat meer windmolens alleen om subsidie vervangen werden.De windmolen is 12 jaar oud en kan nog even mee, maar de agrariƫr vervangt de turbine door een molen met eenzelfde vermogen zodat hij langer subsidie krijgt.
    “Geld wordt doorgeschoven naar turbine-exploitanten, zonder dat de duurzame capaciteit wordt vergroot. Het is slechts opstrijken van dubbele subsidies”, aldus Peter Couwenhoven van de lokale partij LADA 2010.

Moreel

De raadsleden waren het eens dat het moreel eigenlijk niet klopt dat deze praktijk gebeurt, hoewel uiteindelijk een ruime meerderheid voor stemde.
    Volgens de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines (NLVOW) zijn er vorig jaar voor 172 vergunningen aangevraagd voor eenzelfde soort gevallen, waarbij turbines door dezelfde soort windmolens wordt vervangen en de exploitanten extra subsidie krijgen. Volgens het ministerie van Economische Zaken ging het om 94 windmolens.