Hauwert nu ook op de barricaden tegen windmolens

• vrijdag 13 februari 2015
  • Categorie: , ,
  • HAUWERT - Lang bleef het stil vanuit Hauwert, maar nu zijn de inwoners toch wakker geschrokken van plannen voor megaturbines die het dorp boven het hoofd hangen. De Stichting Behoud Karakter Hauwert (BKH) roept de bewoners op protestbrieven te schrijven.

Door Connie Vertegaal - 13-2-2015

De Haarlemse statenleden moeten worden bestookt, want van hen hangt het af of de plannen doorgaan. Eneco heeft twee plannen van samen 19 megaturbines (ashoogte 100 meter, tiphoogte 140 meter). De molens komen zowel aan de noord- als de zuidkant van Hauwert te staan. En even verderop bij Zwaagdijk-Oost is een plan van vijf megaturbines. ,,Dit zou een ramp zijn’’, zegt Piet Copier van stichting BKH. ,,Molens bijna zo groot als die bij Medemblik, waar je ook kijkt. Dit knaagt aan onze gemoedstoestand.’’

De provincie beslist over de plannen. De gemeente Medemblik is tegen. Een belangrijk besluit is al in december genomen.

De West-Friezen die protesteren, vestigen hun hoop op de Statenvergadering van 2 maart, waar het over de uitwerking gaat. Zoals moeten molens minimaal 500 of 600 meter van bebouwing af komen te staan. ,,Net als Midwoud en Oostwoud moet ook Hauwert daar massaal vertegenwoordigd zijn’’, zegt Copier.

NHD

pe zei

dit is niet normaal dit plan actie