Gasunie is turbines liever kwijt dan rijk

• zaterdag 14 februari 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Gasunie is de zeven turbines in Windpark Westeinde bij Anna Paulowna liever kwijt dan rijk.

Zo stelt Ria Gorter namens het bedrijf, dat enkele transportleidingen in de buurt van het Noordhollands Kanaal heeft liggen.

„Jaren terug, toen de windmolens daar zijn neergezet, hebben wij ook bezwaar ingediend. Maar toen was de bouwvergunning al verleend. We waren eerder helemaal niet op de hoogte gesteld", vertelt zij.

Nu de eigenaren de turbines willen laten vervangen, laat Gasunie opnieuw haar protest horen. ,,Wij kunnen ons vinden in de inhoud van de analyse door dat advocatenkantoor (Jan Veltman, red.). We hebben, vanwege de veiligheid en ononderbroken transport naar afnemers, die molens liever vandaag dan morgen weg. Ze zijn niet gewenst."

Signalen dat bij calamiteiten in het windpark de gasexport in het geding komt, worden ontkracht. „We kunnen onze afnemers altijd langs meerdere wegen beleveren. Maar gebeurt daar wat, dan wordt dat wel een probleem."

NHD