Garanties bij bouw nieuw crosscircuit

• donderdag 12 februari 2015

• Hollands Kroon - Motorsporters beloven zich aan normen te houden.
    Bij de bouw van een permanent motorsportcircuit op de hoek van de N242/Alkmaarseweg en de Groetweg tussen Winkel en Middenmeer zullen crossers 'niet grensoverschrijdend hun hobby uitoefenen' en 'alle wettelijke normen respecteren'.

Martijn Gijsbertsen

Dat garandeert Gerry Meereboer, voorzitter van de toekomstig gebruiker, de zogeheten stichting Noord-Hollands Geluids Sporten Phoenix (NHGS, voorheen Niedorper Motor Club) bij ingebruikname van het perceel van bijna vijftien hectare.

Hollands Kroon heeft de motorcrossers gevraagd aan te tonen dat realisatie en exploitatie op genoemde voorkeurslocatie financieel en praktisch haalbaar is.

Decibellen

En bovendien duidelijk aan te geven wanneer zij denken gebruik van de baan te maken, hoeveel decibellen zij verwachten te produceren en hoeveel drukte het circuit met zich meebrengt.

„We wisten dat die vraag eraan zat te komen, hebben voorbereidingen getroffen en denken verschillende scenario's aan te kunnen leveren", aldus Meereboer. „We gaan rekening houden met wensen uit de omgeving, staan open voor aanvullingen. Hoeveel mensen kunnen rijden en op welke tijden wordt gereden, daarover gaan we ons buigen. Maar dat zal niet de hele week en elke avond worden, vooral in weekenden en een keer doordeweeks. Want aan een uurtje per week hebben we ook niet genoeg."

De motorsporters willen de geluidsoverlast via een wal/dijk rondom het circuit tot een minimum beperken. „De angst dat er met open uitlaat wordt gereden, is onterecht. Dat gaat sowieso niet gebeuren. En stel dat we de hele week met 25 motoren rijden, dan nog worden de geluidsnormen niet overschreden."

Tegenstanders, zoals de dorpsraad Aartswoud en actiegroep 'Bespaar ons Lawaai' hebben eerder laten weten gerechtelijke stappen tegen de bouw van een circuit te overwegen.

NHD

en stel dat we de hele week met 25 motoren rijden .. wat zal het zijn, eerst zeggen ze dat het in de weekenden en 1 dag in de week zal zijn, dan dit. Let op , een rijdende trein is moeilijk te stoppen, en eerst weinig vragen en gaandeweg meer is een beproefde tactiek.

Rekening houden met wensen van mensen uit de omgeving betekent géén motorcrossterrein.