Sterk Lokaal wil andere koers windmolens

• maandag 12 januari 2015
  • ASSEN - De bevolking wil geen windmolens en dus moeten ze er niet komen. Althans, niet op de manier zoals nu het plan is. Dat stelt de nieuwe partij Sterk Lokaal in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen. De lokale nieuwkomer heeft zaterdag haar eerste partijprogramma vastgesteld. Windmolens spelen hierin een belangrijke rol.

De partij wil dat er opnieuw wordt gekeken naar geschikte plekken voor windturbines. ,,Waarom moeten ze in de vier aangewezen gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Emmen en Coevorden komen en niet elders?'', zegt lijsttrekker Aimée Niebuir-Van der Ham. ,,Van tevoren is niet overlegd met de bevolking, waardoor er nu geen draagvlak is. Wij vinden dat het zoekgebied moet worden uitgebreid en dat moet worden onderzocht welke alternatieve energiebronnen er mogelijk zijn.'' Sterk

Lokaal verenigt acht onafhankelijke partijen, die in verschillende gemeenteraden zitten. Het partijprogamma bevat behalve windmolens nog twee speerpunten: regelgeving en infrastructuur. Sterk Lokaal vindt dat er minder provinciale regels en verordeningen moeten komen. Qua infrastructuur pleit de partij voor een onderzoek naar verdubbeling van de N34 en de N48. Ook wil ze dat de intercitytreinen weer in Hoogeveen stoppen.

De provinciale statenverkiezingen worden gehouden op 18 maart.

Gepubliceerd op 11 januari 2015, DVHN