Provincie wint rechtszaak en schadeclaim over Distriport

• dinsdag 27 januari 2015
  • BERKHOUT - De schadeclaim die de twee bedrijven op hun beurt hadden ingediend tegen de provincie, is door het Amsterdamse hof afgewezen.

Door Martin Menger - 27-1-2015

Juridisch steekspel om grond bij Berkhout beslecht in voordeel NH

Het geplande bedrijventerrein Distriport bij Berkhout werd inzet van een juridisch steekspel, toen de projectontwikkelaars de grond die ze aan Noord-Holland om fiscale redenen hadden verkocht, niet wilden teruglopen. Dat is in de ogen van het gerechtshof contractbreuk geweest.

Door deze weigering ontbond de provincie het koopcontract en werden Zeeman en De Peyler aan de kant gezet. De provincie hield de grond daarom zelf. De ontwikkelaars stapten daarop naar de rechter en vinden dat zij schade hebben geleden. Noord-Holland deed hetzelfde en heeft nu gewonnen in hoger beroep. De totale schade door de zaak Distriport wordt volgens NH op 14 miljoen euro geschat. Het hof vindt nu ook dat de ontwikkelaars over de brug moeten komen met een voorschot van 2,2 miljoen euro.

NHD