Onderzoek naar windpark bij Anna Paulowna ingesteld

• donderdag 22 januari 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  ANNA PAULOWNA - De provincie laat onderzoek doen naar risico’s bij de vervanging van zeven windmolens door nieuwe exemplaren langs het Noordhollands Kanaal tussen Breezand en ’t Zand. Omwonenden hebben eerder via deze krant geuit dat zij bang zijn voor levensgevaarlijke situaties, omdat de turbines op tientallen meters van gasleidingen staan.

Door Martijn Gijsbertsen - 22-1-2015,

Metaalmoeheid

Wanneer masten of rotorbladen door metaalmoeheid of andere oorzaken afbreken, zouden deze in hun ogen bovenop gasleidingen kunnen vallen. De studie, waarvoor nog een onafhankelijke partij moet worden gestrikt, zal zich toespitsen op externe veiligheid.

De uitkomsten van het rapport worden besproken met de windparkeigenaren, omwonenden en andere betrokkenen.

Het onderzoek staat volgens de provincie los van recente incidenten met windmolens op het IJsselmeer en in Andijk, waar rotorbladen van de turbines zijn gevallen. ,,Deze gebeurtenissen staan op zichzelf. Het gaat in beide gevallen om andere typen windmolens’’, stelt woordvoerster Anja Berens.

Incidenten

Naar de twee incidenten worden afzonderlijke onderzoeken gedaan om de technische oorzaken gedetailleerd in beeld te krijgen.

De eigenaren van Windpark Westeinde moeten groen licht hebben van Noord-Holland om het miljoenenproject door te laten gaan. Eerder dachten zij van Hollands Kroon toestemming te hebben gekregen, maar die gemeente werd teruggefloten.

De provincie hakt bij plaatsing van windmolens op land de knoop door.

NHD