'Molen 158' Sint Maartensbrug moet worden gesloopt

• woensdag 14 januari 2015
  • Categorie: , , , ,
  •  SINT MAARTENSBRUG - Windmolen 158 langs de Grote Sloot in Sint Maartensbrug moet worden gesloopt. Dat is het gevolg van de uitspraak in een hoger beroep door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Die stelt dat de molen illegaal is.

De provincie Noord-Holland heeft volgens de Raad van State terecht geweigerd een verklaring van geen bezwaar af te geven voor de molen. Die daarmee nooit op de huidige locatie gebouwd had mogen worden.

Het hoger beroep was ingesteld door de gemeente Schagen en eigenaar Bernhard Schuijt.

Tien jaar

De kwestie over de windmolen 158 speelt al bijna tien jaar. Er werd in 2005 een andere type geplaatst dan waarvoor vergunning was verleend. Ook werd de molen op een andere plek geplaatst dan in de bouwvergunning aangegeven. Hoewel de turbine daarmee verder van naaste buren af kwam te staan, was het één van de argumenten om de molen aan te vechten toen directe buurvrouw Ina Vonk klaagde over overlast.

Hoewel de provincie geen toestemming had gegeven voor de molen, gedoogde eerst de gemeente Zijpe en later Schagen deze lange tijd. Zij probeerden via de bestuursrechter en uiteindelijk de Raad van State alsnog een officiële bouwvergunning af te dwingen.

Civiele zaak

Ondertussen stapte belangenvereniging Het Zijper Landschap (HZL, voorheen Houd Zijpe Leefbaar) naar de rechter om in een civiele zaak af te dwingen dat de molen weg zou moeten. HZL kreeg gelijk, maar wachtte de uitspraak van de Raad van State af alvorens af te dwingen dat gevolg werd gegeven aan de rechterlijke uitspraak om de molen te ontmantelen.

NHD

Uitspraak Raad van State 14-1-2015