Kamerdebat Energieakkoord: de lemmingen houden in!

• woensdag 14 januari 2015
  • Categorie: , ,
  • Opeens zomaar een debat over het energieakkoord!

Pagina's: 1 2

Opeens zomaar een debat over het energieakkoord!

Een gastbijdrage van Theo Wolters.
    Gisteren werd er opeens zomaar toch een debat over het energiebeleid gehouden. Dat werd al een jaar eindeloos vooruit geschoven omdat niemand er trek in had, maar in een week met allerlei zeer heftige mediatopics durfden onze twitterkameraars het dan blijkbaar toch eindelijk aan.
    Ik verwachtte er helemaal niks van, maar ik ben toch blij verrast. Ik moest werken dus ik heb het debat niet gevolgd, maar de spreektekst van René Leegte (VVD) en vooral Reinette Klever (PVV) waren ronduit bemoedigend. Nog verrassender waren de moties.
    Ik geef u dus even een korte rondleiding door onze landelijke energiepolitiek!
    U heeft ongetwijfeld met genoegen het “gastblog” van Reinette Klever gelezen. Haar toespraak had zomaar een gastblog op climategate.nl kunnen zijn, dus dat heb ik er ook maar van gemaakt! Inhoudelijk voortreffelijk, keurig en beschaafd geformuleerd, geschreven met veel kennis van zaken en daarbij alle kanten van de zaak belichtend. Net als het Telegraaf–artikel van Harry van Gelder waar ze naar verwijst, gebruikt ze veel uitspraken en claims die van onze site komen, wat bevestigt wat ik in mijn eerste 2015 blog claimde: wij worden steeds meer beschouwd als betrouwbare informatiebron.
    Hoewel ze dat verband niet met zoveel woorden aangaf, was voor haar duidelijk dat bij doorgaan van de extreme plannen van het energieakkoord over vijf a tien jaar de Nederlandse economie door de aantasting van de koopkracht dermate in elkaar zal storten dat de huidige politici daarvoor ter verantwoording geroepen zullen worden. Dit is volledig in lijn met de brieven die door de verschillende groepen experts rond climategate.nl vorig jaar aan de kamer geschreven zijn. Door die brieven kunnen de politici in ieder geval niet meer claimen dat ze niet gewaarschuwd waren.
    Maar ook gisteren liep weer iedereen als lemmingen achter het energieakkoord aan, behalve Reinette. Toch blijkt uit de moties dat er wel degelijk beweging begint te komen in de rotsvaste overtuiging van de altijd zo groene kamerbevolkers.
    Zo sterk als de opening van Klever was, zo tenenkrommend was die van Leegte:
    Voorzitter, de Kamer heeft in ruime meerderheid de verantwoordelijkheid om vorm te geven aan het energie beleid uit handen gegeven aan maatschappelijke organisaties. Dat was niet de keuze van de VVD, maar, als wij in meerderheid de verantwoordelijkheid uit handen geven, moeten wij daarbij ook het vertrouwen durven geven dat het goed komt.
    Beste René, de kamer kan zijn verantwoordelijkheid helemaal niet uit handen geven, laat staan dat ze dat zou moeten willen! Bij de enquête van Reinette komen je collega’s er echt niet mee weg door te zeggen “maar Greenpeace wou het zo graag!”
    In deze brief van een groot aantal vooraanstaande experts uit vele vakgebieden is op niet mis te verstane wijze aan jullie duidelijk gemaakt dat de kamer altijd verantwoordelijk blijft, en er dus nooit op mag vertrouwen dat het wel goed komt als Greenpeace het zegt. De SER heeft geen enkele democratische legitimatie.
    Toch verdient Leegte ook lof. Want dit is politiek. Hij kan zijn minister niet nog eens openlijk zo afvallen als hij eerder deed, wat tot de eerste nederlaag van Kamp leidde toen hij moest toegeven dat het energieakkoord veel duurder was dan eerder gesuggereerd was aan de kamer. Zijn volgzame aanhef zij hem dus vergeven. Want verder in zijn tekst formuleert hij weer een aantal zeer ter zake doende vragen, die de staf van Kamp behoorlijk aan het werk zullen zetten:
    –  Wat zijn de kosten per ton CO2 besparing bij de verschillende maatregelen?
    –  Welke verborgen kosten van het EA zitten er in andere begrotingen?
    –  Heeft de minister oog voor nieuwe alternatieven voor windenergie?
    –  Kunnen de Friese molens naar de Afsluitdijk?
    –  Gaan de dalende kosten van fossiele energie en de stijgende van duurzame energie die beiden niet door het energieakkoord voorzien werden geen roet in het eten gaan strooien? Dat gaat de minister dan toch niet met extra geld compenseren?
    –  Hoe waarborgt de minister de noodzakelijke fossiele reservecapaciteit die voor energiemaatschappijen onrendabel is geworden?
    En als klap op de vuurpijl:
    –  Op welke manier is de minister bezig met scenario’s dat grote energieproducenten failliet kunnen gaan? Komt er dan een redding als bij de banken, of wordt er aan gewerkt dit te voorkomen?
    Zeer belangrijke vragen, die een stevig debat zouden moeten uitlokken! Op enkele ervan kom ik nog terug. Voor nu alleen de opmerking dat naast Reinette Klever dus ook René Leegte met enig vertrouwen de parlementaire enquête tegemoet kan zien!
    Nog interessanter wordt het als je de lange lijst van moties leest. Daarbij zijn er twee van Leegte. Lees verder op pagina twee.

Pagina's: 1 2