'Het is gegaan, zoals het is gegaan'

• zondag 1 februari 2015
  • Hollands Kroon - „Eigenlijk ben ik nog steeds tegen locatie 4", zegt ChristenUnie-raadslid Johan Paul de Groot.

Martijn Gijsbertsen

„Met de keuze voor 't Veld ben ik best ongelukkig' ,stelt Liesbeth Vlietstra (D66). De dag nadat de politiek in Hollands Kroon heeft besloten dat netwerkbeheerder Tennet/Liander geen strobreed in de weg wordt gelegd om een trafostation bij De Weel te bouwen, blikt het duo dat de doorslag gaf in de stemming (15-14) terug.

Eenmansfractie CU en tweezetel- partij D66 stemden - in tegenstelling tot eerdere standpunten - in met afgifte van een zogeheten verklaring van geen bezwaar. Spijt daarvan hebben ze niet. „Er bestond geen andere keuze, de opties waren uitgeput", zegt De Groot. „Het college gaf helder aan dat er geen alternatieven zijn. Dan vertrouw je erop of niet. Ik ben er niet om burgemeester en wethouders in het zadel te houden, maar niemand zit op crisis te wachten."

„Bij 'nee' zou Moerbeek wellicht weer in beeld komen, dat is al eens afgewezen", aldus Vlietstra. „Je kunt wachten tot de provincie zich ermee bemoeit en locatie 4 aanwijst. Vandaar dat wij die knoop hebben doorgehakt."

Opvallend in de politieke ontknoping van het 'hoofdpijndossier' was dat coalitiepartijen Senioren Hollands Kroon en Lada tegen waren, terwijl hun wethouders het collegevoorstel steunden.

„Dat is dualisme", stelt Ard Smit (Lada). „Al geloof ik dat we wel een hartig woordje zullen spreken."

Voorman Jip Pankras stelt dat binnen seniorengelederen geen plooien glad te strijken zijn. „Voor ons was dit een vrije kwestie. Het is gegaan zoals het is gegaan."

NHD

De Groot weet te vertellen: „Het college gaf helder aan dat er geen alternatieven zijn. Dan vertrouw je erop of niet.„Het college gaf helder aan dat er geen alternatieven zijn. Dan vertrouw je erop of niet.
    Hij heeft gisteren in de kerk zeker het licht gezien en komt nu met min of meer een slap afreksel wat op een excuus moet lijken, maar het niet is.
    Hij moet als politicus weten dat politiek tegenwoordig allemaal op list en bedrog en vriendjespolitiek is gebasserd, zo dom kan hij toch niet zijn dat hij mede politici en zeker die van de VVD, CDA en de PvdA vertrouwt?