Hauwert tussen turbines

• zaterdag 17 januari 2015
  • Categorie: , ,
  • HAUWERT - Eneco wil energie opwekken met de wind die in de polders tussen Oostwoud en Zwaagdijk waait. De energiemaatschappij presenteerde een plan voor maarliefst 19 megaturbines (ashoogte tussen 80 en 120 meter) bij de Dorpsraad van Hauwert. Eneco heeft al afspraken gemaakt met de grondeigenaren.

Door Connie Vertegaal - 16-1-2015

Eneco heeft plan voor 19 windmolens tussen Oostwoud en Zwaagdijk Het plan bestaat uit twee lijnopstellingen van molens: twaalf molens tussen Zwaagdijk-West en Hauwert en zeven molens op een lijn tussen Hauwert en Midwoud. Er is ook nog een plan, van een andere partij, voor zes windmolens tussen Zwaagdijk-Oost en de Westfrisiaweg. ,,Overal waar je straks kijkt, zie je straks enorme windmolens’’, zegt Hauwertse Selma Cool. ,,Ik ben wel voor schone energie, maar als deze plannen doorgaan, is Hauwert helemaal ingeklemd tussen molens. Dan zijn het er wel heel veel.’’ Plannen voor een actiegroep zijn er niet direct. Maar Cool is van plan een peiling te houden onder de inwoners van Hauwert om te onderzoeken wat zij van de plannen vinden.

Of het plan van Eneco het haalt, is nog absoluut niet duidelijk. Het wordt aangemeld voor het project ’Wind op Land’, dat in totaal 105,5 megawatt schone energie moet opwekken. ,,Wij moeten dit inbrengen bij de provincie en er moet nog heel veel over gepraat worden’’, zegt Arie Spruit van Eneco. In oktober wordt bekend welke plannen doorgaan.

Eneco heeft inwoners van de dorpen vlakbij de geplande turbines uitgenodigd mee te praten over de plannen. Dit is ook een eis van de provincie.

Maria Weeber van de lokale politieke partij PWF is kritisch: ,,Ik was bij de presentatie en proefde ongerustheid onder de bewoners. Ik raad hen aan rechtsbijstandverzekeringen af te sluiten. We vinden het krom dat we als gemeente mee moeten werken aan de inspraak, terwijl Medemblik helemaal geen nieuwe windmolens wil. Hier gaan wij vragen over stellen.’’

NHD

De plannen van Eneco zijn in ieder geval goed voor gigantisch gegarandeerde inkomsten via mega subsidies voor Eneco. Met schone energie heeft het niets te maken, dat denken alleen de naïevelingen nog die in hun droomwereld leven.

IK RAAD HEN AAN RECHTSBIJSTANDVERZEKERINGEN AF TE SLUITEN!

Maria Weeber weet zeker niet dat de Rechtsbijstandverzekeringen mensen in Hollands Kroon
    er uit hebben getrapt met de windturbineproblematiek.
    Kost te veel.

Laat ik nou gedacht hebben in een democratie te wonen.
    Zo langzamerhand wordt steeds duidelijker dat het er in iedere Zuid Amerikaanse bananenrupubliek democratischer aan toe gaat. In die landen weet iedereen van iedereen dat er smeergeld betaald wordt. In Nederland weten alleen politici, bestuurders en een deel van het ambtenarenapparaat hoe de buit verdeeld wordt.