'Gemeente vermorzelt individu vanwege molen '

• zaterdag 17 januari 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - „Wat me het meest boos maakt in deze hele kwestie is hoe een gemeente is omgegaan met  redelijke verzoeken van eigen inwoners. Van omwonenden van de windmolen 158 die hier overlast van hadden.  En de gemeente vroegen daar wat tegen te doen. De gemeente voelde zich aangevallen en zette krampachtig de hakken in het zand. De overheid heeft het individu hierin gewoon vermorzeld."

Harry de Jong

„Achteraf moeten we misschien wel blij zijn dat de gemeente des  tijds niet wilde luisteren. Omdat
    een andere molen werd geplaatst dan vergund, op een andere plek ook nog, konden we hiertegen in
     het verweer komen. Hadden Schuijt en gemeente destijds de vergunningprocedure opnieuw gedaan
    voor de molen die daadwerkelijk werd gebouwd, dan was die er gekomen zonder dat we er wat tegen hadden kunnen doen."  Maar in feite is de gang van zaken intriest, vindt de voorman van HZL, tegenwoordig Het Zijper Landschap. „Wat me het meest boos maakt in deze hele kwestie is hoe een gemeente is omgegaan met  redelijke verzoeken van eigen inwoners. Van omwonenden van de windmolen 158 die hier overlast van hadden.  En de gemeente vroegen daar wat tegen te doen. De gemeente voelde zich aangevallen en zette krampachtig de hakken in het zand. De overheid heeft het individu hierin gewoon vermorzeld."

________________________________________________________________

Niet dat Cor Koning uit Burgervlotbrug zo nodig zijn gelijk wil halen. Maar zou de gemeente Zijpe een kleine tien jaar terug naar 'zijn' belangenvereniging Houd Zijpe Leefbaar hebben geluisterd, dan had dat bakken ellende gescheeld. En had Bernhard Schuift aan de Grote Sloot 158 gewoon de windmolen gehad die hij nu ook heeft. Maar dan mét een bouwvergunning.

________________________________________________________________

Verweer

Zijn eigen belangenvereniging kwam in het verweer tegen de windmolen, omdat het type E70 dat werd geplaatst volgens Koning tweemaal zoveel geluid maakt als de E66 waarvoor vergunning was verleend. „Ook speelde voor ons het aspect van landschapsvervuiling." Bij de civiele rechtbank kreeg HZL gelijk: die gebood sloop van de molen, omdat deze er illegaal stond.

Voordat de belangenvereniging daadwerkelijk om uitvoer van dat vonnis zou vragen, wachtte HZL eerst de Raad van State af. Daar vocht de gemeente — inmiddels Schagen — een bestuursrechterlijke zaak uit met de provincie om een legale status voor de molen af te dwingen. „Inmiddels heeft de Raad van State dus geoordeeld dat de provincie terecht de verklaring van geen bezwaar heeft geweigerd, die de gemeente nodig heeft. De molen stond en staat er dus illegaal en moet weg", aldus Koning. „Wij hebben met de civiele rechter afgesproken te wachten tot een maand na de uitspraak van de Raad van State voordat we daadwerkelijk om sloop zouden vragen. Op 16 februari, zullen we dat doen, waarna de eigenaar een maand de tijd heeft om de molen te ontmantelen."

De gemeente Schagen probeert nu de omstreden ''158' alsnog veilig te stellen via een afwijkingsprocedure van de oude bouwvergunning voor de nooit geplaatste E66-molen. „Op verzoek van de provincie en HZL heeft de Raad van State hier ook direct naar gekeken en deze route afgesneden. Al moeten we daarvoor dan wel weer in beroep bij de gemeente. Maar met het vonnis van de civiele rechter in de hand, kunnen wij volgende maand om sloop verzoeken."

Tijd en geld

„Het zou beter zijn als de gemeente zijn verlies neemt. Hoeveel ambtelijke tijd en geld heeft dit nu allemaal al wel niet gekost? Dat geld had beter in sociale projecten kunnen worden gestoken."

NHD

Dossier 'Grote Sloot 158'

Uitspraak Raad van State 14 januari 2015

De grootste dwarsligger om de molen te ontmantelen is wethouder v.d.Veek, die heeft namelijk hetzelfde probleem, zo'n zelfde type molen, ook gebouwd op een verkeerde plaats. Zijn vriend in het kwaad de Graaf heeft hetzelfde probleem als Schuijt en v.d.Veek, dus ook illegaal.
    Een wethouder die kosten nog moeite spaart om over de rug van de gemeenschap zijn prive gelijk te halen zou middels een motie van wantrouwen, gesteund door alle politieke partijen uit zijn functie gezet moeten worden, tenminste als College en Raad van de gemeente Schagen nog de indruk willen wekken uit integere mensen te bestaan. Gezien de wanstaltige gang van zaken ten koste van een inwoonster van de gemeente Schagen, mevrouw Vonk, is dat niet te verwachten.
    Holleder en Endstra zijn nog heren vergeleken met bovengenoemd drietal.