’Enquête in Medembik tegen machtspolitiek turbines’

• zaterdag 24 januari 2015
  • Categorie: , ,
  • HAUWERT - Dit bleek duidelijk tijdens de spoedbijeenkomst die door de fractie van Progressief West-Friesland was belegd in het dorpshuis van Hauwert. Toen Maria Weeber aftrapte, waren er nog stoelen tekort in het zaaltje.

Door Martin Menger - 24-1-2015

Dat kwam vanwege de belangstelling uit de omringende dorpen. Ook bewoners van Nibbixwoud, Midwoud, Zwaagdijk-West of Berkhout maken zich zorgen over de provinciale plannen.

Plan voor raadpleging over plannen voor windmolens

De opzet is dat Noord-Holland voor beduidend meer groene windenergie gaat zorgen. Dat kan alleen door meer en vooral grotere megaturbines neer te zetten. De provincie broedt op onder meer plekken aan weerskanten van het dorp Hauwert, of langs de Zwaagdijk. Dat zou al plek bieden 12 megaturbines.

Probleem voor de tegenstanders is dat de gemeente buiten spel lijkt te staan. ,,Het Rijk wil meer windmolens. En de provincie gaat dat uitvoeren”, waarschuwde Weber. ,,Die machtspolitiek dendert gewoon door.” De eerste tactiek is dan ook op geen enkele manier mee te doen aan de ’gebiedsateliers’ die de provincie met de energiebedrijven in leven wil roepen. Zulke ateliers zijn bedoeld voor de inspraak. Dat draagvlak gaat er wat de actievoerders betreft niet komen. ,,Wie meedoet, werkt er hoe dan ook aan mee”, klonk het vol vuur uit de zaal.

De raadsleden en dorpsraden zien wel een andere methode om de provincie duidelijk te maken dat er alternatieven mogelijk zijn. Bijvoorbeeld grotere windturbines langs de Afsluitdijk, zoals Friesland voorstelt. Maar dat betekent ook dat de lokale politiek de spierballen moeten laten zien. ,,Wanneer jullie niets doen, dan weet je zeker dat de windmolenlobby z’n zin krijgt”, waarschuwde een delegatie uit Berkhout/Bobeldijk, dat tegen dezelfde windmolens vecht. Raadslid Siem Zeilemaker is wel gecharmeerd van de suggestie om de bewoners een duidelijke stem te geven.

Onderzocht wordt nu of de regels het toestaan dat er een raadpleging of enquête wordt gehouden over de gang van zaken. ,,Want dan heeft ook de gemeenteraad iets in handen om de provinciale politiek te laten merken dat deze huidige aanpak niet echt werkt." De eerste handtekeningen voor de petitie werden zaterdagmiddag al spontaan geplaatst.

Daarnaast wil Progressief West-Friesland ook zoveel mogelijk protestbrieven bij het provinciehuis laten bezorgen, met het oog op de naderende Statenverkiezingen. Die zijn te vinden op de website van deze partij.

NHD