'Blij, maar vlag gaat pas uit bij sloop 158'

• donderdag 15 januari 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Sint Maartensbrug - Ze is blij met de uitspraak van de Raad van State. Maar bij Ina Vonk gaat de vlag pas uit als de veelbesproken windmolen 158 schuin achter haar huis daadwerkelijk wordt ontmanteld. „De afgelopen jaren heb ik al zo vaak gedacht dat het zo ver was door een rechterlijke uitspraak.
    Harry de Jong

Telkens bleek er weer verder geprocedeerd te kunnen worden. Eerst zien en dan geloven dus." Vonk was de buurvrouw die (als eerste) klaagde over (geluids)overlast van de molen, die ze vervolgens béstreed.

De Raad van State stelde gisteren de gemeente Schagen en moleneigenaar Bernhard Schuijt in het ongelijk. Zij wilden in een hoger beroep afdwingen dat de provincie Noord-Holland alsnog een verklaring van geen bezwaar zou afgeven voor de omstreden windmoyn. Waardoor dan alsnog een bduwvergunning kon worden afgegeven.

Terecht

De Raad van State oordeelde echter net als eerder de rechtbank dat de provincie zo'n verklaring terecht heeft geweigerd. Omdat met windmolen 158 een ander type molen is geplaatst dan waarvoor eerder vergunning was verleend. Daarbij is de molen geplaatst op een andere locatie dan was vergund. Al met al is zo sprake van een nieuwe situatie, waarmee een nieuwe bouwvergunning had moeten worden aangevraagd, stelt de Raad.

Dat buren op de huidige plek minder last van de molen hebben dan op de oorspronkelijke locatie die dichter bij de huizen ligt, doet er daarbij niet toe.

Consequenties

De gemeente Schagen zegt de consequenties van de uitspraak nog te onderzoeken. De gemeente krijgt hier advies over en geeft tot die tijd geen nadere reactie, meldt woordvoerster Ans Heijne namens wethouder Jelle Beemsterboer. Bernhard Schuijt vernam gistermiddag via deze krant de uitspraak, maar wilde evenmin reageren. In het verleden bestond binnen de gemeente Zijpe — die opging in Schagen — vrees voor een schadeclaim van zijn kant als de molen zou moeten worden ontmanteld.

Belangenvereniging Het Zijper Landschap (HZL, voorheen Houd Zijpe Leefbaar) bestreed de molen samen met Romée Kanis in een civielrechtelijke zaak. Ook hierin oordeelde de rechtbank dat de molen er illegaal staat en verwijderd moest worden. Met ook een uitspraak van de Raad van State wil HZL dat uitvoering wordt gegeven aan dit vonnis, gaf HZL-voorman Cor Koning eerder al aan.

NHD

Uitspraak Raad van State 14-1-2015

Dossier 'Grote Sloot 158'

"De gemeente Schagen zegt de consequenties van de uitspraak nog te onderzoeken. De gemeente krijgt hier advies over en geeft tot die tijd geen nadere reactie" aldus haar woordvoerder.
    Kosten nog moeite worden door de (criminele) bestuurders van de Gemeente Schagen gespaard om hun maatje Bernhard Schuijt te helpen, allemaal geld opgebracht door de belastingbetaler waar raadsleden en college op een onbeschofte manier misbruik van maken.
    Wegkijken, goedpraten, weer wegkijken en weer goedpraten. Het is de werkwijze van politiek Nederland, van gemeenteraadslid tot en met Premier Rutte, in dit verziekte landje.
    Het is te hopen dat er een paar raadsleden met ballen zijn die de smerige gang van zaken binnen de gemeente eens aan durven pakken, maar dat zal wel te veel gevraagd zijn van raadsleden die beweren de bevolking te vertegenwoordigen.

Eindelijk het geboefte in het ongelijk gesteld.
    Maar eerst zien en dan geloven.

Want dit land is nog corrupter dan Rusland, Venezuela, Roemenie en Mexico bij elkaar.

Dit gaat allemaal ten koste van de burger. Het kost tijd, geld, inspanning maar daar hebben
    de boven ons gestelden toch genoeg van.

Het is een schandvlek.