Banden tussen vier Noordkopgemeenten worden aangehaald

• vrijdag 30 januari 2015
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - Hollands Kroon, Den Helder, Schagen en Texel gaan nauwer samenwerken. De Noordkopgemeenten richten onder meer een regionaal investeringsfonds op om bovenlokale projecten tot uitvoering te brengen.

Door Martijn Gijsbertsen - 29-1-2015

Bijdragen aan dit fonds is, evenals samenwerking, niet vrijblijvend en een eis van de provincie in haar rol van subsidieverstrekker. De werkgroep 'Slim samenwerken' presenteert nog dit kwartaal een voorstel aan de vier gemeenteraden.

NHD

________________________________________________________

Via 'Noordkopraad' ambities verzilveren

Richard Zut en Martijn Gijsbertsen
    vervolg

Noord kop - Havenontwikkeling, arbeidsmarkt en onderwijs, het ver-. zilveren van Noordkopambities plus regiomarketing. Dat zijn de thema's waarmee de gemeenteraden van Hollands Kroon, Den Helder, Schagen en Texel spoedig steviger met elkaar zullen optrekken.

Zo is gebleken tijdens een conferentie over de vorming van een 'Noord-kopraad' in De Ontmoeting in Anna Paulowna, waarbij ongeveer 75 raadsleden uit de betrokken gemeenten aanwezig waren.

„Wat ons voor ogen staat, wordt beslist geen lobbyclub", benadrukt Fijko van der Laan, PvdA-raadslid van Hollands Kroon en voorzitter van de zogeheten 'raadswerkgroep slim samenwerken'.

Arbeidsplaatsen

„Bedoeling is juist onderling harde afspraken te maken over welke gemeelteoverstijgende zaken we oppakken en stap voor stap uitvoeren. We moeten in De Kop samenwerken om de problemen rond bijvoorbeeld voldoende arbeidsplaatsen en de gevolgen vergrijzing aan te pakken." De vier gemeenten betalen verplicht mee aan de plannen via een regionaal investeringsfonds. Hoeveel geld voor welk doel wordt uitgetrokken, wordt bepaald door een nog in het leven te roepen orgaan. De werkgroep, die bestaat uit twee raadsleden per gemeente, komt dit kwartaal met een nadere uitwerking voor de 'Noordkopraad' en presenteert dit aan de gemeenteraden.

Als het aan Schager wethouder Ben Blonk ligt worden snel knopen doorgehakt voor concrete voorstellen.

Hij twitterde: „Zou bestuurlijke samenwerking in de Noordkop eindelijk van de grond komen? Zo ja, provincie, rijk en Europa: de Noordkop komt er aan!"

Blonk verwoordt daarmee de mening van het Schager college. „Het gaat er in eerste instantie om dat we de Noordkop met elkaar beter op de kaart kunnen zetten dan alleen." Blonk gaat zelfs een stap verder. „Of zoiets kan uitgroeien tot één grote Noordkopgemeente? Ha, wellicht! Ik sluit niets uit. Maar goed, niet iedereen ziet zoiets nu al zitten. Misschien heeft dat meer tijd nodig."

___________________________________________

Oprichters

De oprichters van de 'Noordkopraad' zijn de gemeenteraadsleden:

Fijko van der Laan, Jip Pankras (Hollands Kroon),
    Peter de Vrij, Marcel Karhof (Den Helder),
    Marcel Sanders, Hans Krijger (Schagen),
    Jan Eelman plus Marjan de Groot (Texel).
    ___________________________________________

NHD

De gemeente Schagen met "boeven" als Beemsterboer en V.d Veek gevoegd bij de rest van de discutabele bestuurders in de 4 gemeentes en voeg daar een zeer discutabele burgemeester Nawijn van H.K. aan toe en je hebt een dictatuur in optima forma.