A7-hotel is niet blij met ’Koldermolen’

• maandag 12 januari 2015
  • Categorie: , ,
  • WIERINGERWERF - v -  Een onzalig en onrealistisch plan. Zo noemt bedrijfsleider Frank Bliek bij Van der Valk-hotel Wieringermeer in Wieringerwerf het idee om de zogeheten ’Poldermolen’ een plek te geven langs de A7 op zevenhonderd afstand van het hotel. Bedrijfsleider Van der Valk hekelt locatie blikvanger Windpark Wieringermeer langs snelweg

,,Wij zitten met 48 kamers voor gasten natuurlijk niet te wachten op dat geklapper van wieken (rotorbladen, red.)’’, stelt Bliek, die allerminst blij is met het initiatief.

Gastenrust

,,Zelf woon ik vlak naast het hotel, maar rust voor onze gasten vind ik toch een stuk belangrijker dan mijn eigen woongenot.’’ De Poldermolen is een windturbine waarin alle inwoners van de Wieringermeerpolder kunnen investeren, die tevens blikvanger moet worden van het Windpark Wieringermeer.

In dat megaproject worden vanaf 2017 ter vervanging van tientallen ’losse’ windmolens zo’n honderd nieuwe turbines in lijnopstellingen aan de oostkant van Hollands Kroon geplaatst.

Beste plek

Volgens onderzoek van de initiatiefnemers - Nuon, ECN en ruim dertig agrariërs/windmoleneigenaars - is een locatie nabij het hotel de beste plek voor de Poldermolen. ,,Wat ik totaal niet begrijp is dat dit als beste locatie voor die ’Koldermolen’ naar voren komt. Een hotel moet je zien als een woonwijkje’’, aldus Bliek. ,,De A7 is in onze gemeente ruim twintig kilometer lang, langs de snelweg liggen drie kernen: Middenmeer, Wieringerwerf en Den Oever. Waarom zou je zo’n windmolen op een zichtlocatie, zoals ze dat noemen, zo dicht bij bebouwing willen zetten?

Heel vreemd

.’’ Kleurtje De bedrijfsleider snapt het hele idee van de initiatiefnemers niet. Officieel bezwaar heeft hij niet ingediend, via een online enquête heeft Bliek zijn ongenoegen kenbaar gemaakt. ,,De bedoeling is toch dat die molens in lijnopstelling komen te staan? Waarom zou je er een apart zetten? Wijs er dan een uit een rij aan en geef die een afwijkende kleurtje.’’

NHD

Wij gaan regelmatig een nachtje slapen bij van der Valk in de Wieringermeer omdat we in Wieringerwaard wonen waar we HEEL VEEL last hebben van die klote windturbines.
    Je gelooft het niet: ZE GAAN NU OOK BIJ VAN DER VALK ZO EEN TYFUS MOLEN NEERZETTEN.
    Ik wist het al dat de (r)overheid schijt aan ons heeft maar dit slaat weer alles.

"De Poldermolen is een windturbine waarin alle inwoners van de Wieringermeerpolder kunnen investeren, die tevens blikvanger moet worden van het Windpark Wieringermeer".

KRANKZINNIG

Deze plannen geven aan dat zowel de locale politiek als de Haagse politiek helemaal lak hebben aan de burgers van dit land.
    Een stem op de VVD, CDA, D'66, GL., CU.en PvdA is een stem tegen de bevolking van Nederland en voor het groot kapitaal.

Windmolens zijn onrendabel behalve voor de subsidie slurpers ECN NUON en een 30 tal particuliere eigenaars. Geluidsoverlast voor omwonenden, levensgevaar door het regelmatig afbreken van wieken, zeer grote horizonvervuiling waardoor de huizenprijs in de Wieringermeer en de omliggende gemeente gaat dalen. Wieringen zal totaal niet meer aantrekkelijk zijn voor de dagtoerist door de horizonvervuiling. En dat allemaal om het belang van twee multinationals en wat particuliere boeren te dienen. Stoppen met die onzin, er zijn veel betere en goedkopere alternatieven voor duurzame energie. Gaat de gemeente Hollands Kroon huizenbezitters in de gemeenten trouwens compenseren voor de waardedaling van hun woningen door horizonvervuiling en het daardoor verminderde woongenot?

Anoniem 4 zegt: "Gaat de gemeente Hollands Kroon huizenbezitters in de gemeenten trouwens compenseren voor de waardedaling van hun woningen door horizonvervuiling en het daardoor verminderde woongenot?"

Als de gemeente gaat compenseren betalen de burgers evengoed de kosten. Hoe je het ook wendt of keert, de burger is altijd de klos. Rechtvaardiger zou het zijn om de subsidies af te schaffen en de windmoleneigenaren te laten concurreren met de traditionele leveranciers. Als windenergie de toekomst is zoals "men" ons wil laten geloven is subsidie niet nodig. Overal waar subsidies aan worden verleend gaat het mis en wordt er op los gestolen(er zijn al meer dan 30 gesubsidieerde anti discriminatie bureautjes) en niemand die weet waar het blijft en niemand die er verantwoordelijk voor is., Per jaar wordt 20 miljard aan subsidies in Nederland uitgekeerd en met de toename van het aantal windmolens zal dat bedrag snel verhoogd moeten worden.