Zorgen bij raad Hollands Kroon over haven Den Oever

• vrijdag 19 december 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - De afsluiting van de schutsluis in Den Oever voor werkzaamheden aan de Afsluitdijk moet zo kort mogelijk duren. Dat heeft de gemeenteraad van Hollands Kroon het college van B en W op het hart gedrukt.
    Mike Deutekom

Een motie waarin het college werd opgeroepen om bij de partners in het Afsluitdijkproject de belangen voor de haven nog eens tebenadrukken en aan te dringen op een zo kort mogelijke afsluiting van de schutsluis, kreeg unanieme steun.

De raad heeft uit een prentatie van Rijkswaterstaat begrepen dat er tijdens de werkzaamheden zeven
    maanden geen vaarbewegingen mogelijk zijn tussen het IJsselmeer en de Waddenzee. De schutsluis moet dicht omdat er voor de bestaande sluis een nieuwe stormvloedkering gaat worden.

Dat het college tegelijkertijd van plan is om de komende jaren geleidelijk het havengeld in Den Oever te verhogen, viel bij coalitiepartijen Lada en Senioren Hollands Kroon (SHK) slecht. Volgens het college zijn de faciliteiten in Den Oever na de aanpak van de haven gelijkwaardig met die van Den Helder en kan het havengeld - in fases - ook naar het niveau van de marinestad. Lada  en SHK zijn daar nog niet uit, maar stemden wel voor de verhoging voor het jaar 2015.

NHD

Een Zeehaven zoals Den Helder is vergelijken met een haven aan de Waddenzee/Ijsselmeer om daarom de havengelden te kunnen verhogen is nogal optimistisch gedacht. Typisch een maatregel van politici die er weinig van begrijpen, maar doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben.