Wat gebeurt er als ze in de dijk wroeten?'

• vrijdag 5 december 2014
  • Den Oever - Wat gebeurt er met onze huizen wanneer ze hier in de Havendijk aan het wroeten gaan? Er kunnen, wel scheuren in de muren komen.

Of misschien verzakt de boel welje weet het nooit, dat heb je ook met de Noord/Zuidlijn in Amsterdam gezien."

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen@hollandmediacombinatie.nl

Riet Boersen, bewoonster van de Havenstraat in Den Oever, is er allerminst gerust op. En nee, eigenlijk is ze er ook 'niet blij mee': dat er voor haar deur een stalen damwand meters de grond in moet om de waterkering — die sowieso wordt verhoogd en verbreed tegen natte voeten — te stabiliseren. Omdat de bodem onder de Oeverse dijk zwakker is dan gedacht, past Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier deze noodgreep over 650 meter lengte toe.

Doorbraakgevaar

Niet alleen de Havenstraat komt in 2017 aan de beurt, ook nabij woningen en winkels aan de Voorstraat, Beurs- en Oeverdijk, parallel aan de waterkering, zal worden gewerkt. „Achter de dijk voel ik mij helemaal niet onveilig", zegt de 70 jarige Boersen, geboren en getogen in het Wieringer vissersdorp. „De Havendijk is ik weet niet hoe oud. Na de Watersnoodramp van 1953, toen het halve dorp wegens doorbraakgevaar vluchtte naar de kerk in Oosterland, is-ie al eens opgehoogd en heeft sindsdien alle stormen getrotseerd. Dus waarom zou je iets veranderen? We hebben het ermee te doen, denk ik. Het wordt voor ons beslist."

Coupure

Op de plek van de coupure in Den Oever, de enige onderbreking in de dijk,
    komt geen  damwand. De huidige coupure voldoet niet en wordt volledig
    vervangen. De uitstraling blijft gelijk, het dijkgat wordt hoger en breder.

___________________________________________________

De meningen over de ingreep onder dorpsgenoten lopen uiteen. Zo stelt Jaques de Waal uit de Voorstraat, aanvankelijk geen voorstander van dijkversterking en woordvoerder namens omwonenden in de overleggroep met de dijkbeheerder, dat iedereen gebaat is bij een veiliger waterkering.

Wandelpad

„We moeten mee, van het landsbelang verlies je toch", zegt hij. „Maar het waterschap heeft de situatie uiteengezet, speelt open kaart en bekijkt per pand de situatie voordat de wand de grond in gaat en erna." Door die nulmetináhoeven bewoners en ondernemeis in zijn ogen dus geen vrees te hebben dat zij met eventuele schade, mocht die zich al voordoen, blijven zitten.

De Waal: „Het groene karakter aan de dorpskant van de dijk blijft behouden. En er komt een wandelpad overheen. Dat is meegenomen." „Ik zou het verschrikkelijk vinden als wij straks tegen een damwand aan moeten kijken", aldus Minja Lont, van wie de woning met de achterkant aan de Beursdijk staat. „Gaat-ie de grond in, dan is het misschien tijdelijk ook lastig, maar dan vind ik het geen punt. Als de eind-oplossing is dat de dijk er blijft uitzien zoals ik er uit het raam tegenaan kijk en ik kan met de auto achter het huis, is het prima."

Wereldreis

Ze meent dat de waterkering slechter wordt. „Het stikt van de mollen en in de trappen zitten scheuren, die er vijf jaar geleden niet zaten." Vrees voor muurscheuren, verzakkingen of overlast heeft Lont beslist niet. „Ze kunnen tegenwoordig zo veel, zullen dat ook vast onder controle hebben. Veiligheid gaat voor alles. En hebben we er toch last van, dan moeten we maar op wereldreis."

NHD