Spandoeken en windmolengeluiden bij emotioneel debat

• vrijdag 12 december 2014
  • Categorie: , , , ,
  •  Haarlem - Spandoeken, windmolengeluiden en leuzen als: 'Zet 'm in je eigen tuin!'. Het was lange tijd niet zo onrustig in het provinciehuis. Vooral de tegenstanders van windturbines in hun gemeente roerden zich gisteravond.

Roel van Leeuwen

'Wij zijn ten einde raad. Help ons alstublieft!'. René Hellingman deed een klemmend beroep op de leden van de commissie ruimte & milieu om Berkhout/Bobeldijk af te voeren van de lijst met potentiële locaties waar windturbines mogen worden geplaatst.

Hij stond niet alleen voor. Tientallen dorpsgenoten, gewapend met spandoeken, maakten hun ongenoegen kenbaar. Zo ook Jim Mollet. Hij stelde dat vergèlijkingen met de oude molens volledig mank gaan. „Je kunt windturbines beter vergelijken met een bewegend flatgebouw van vijftig verdiepingen en die zet je toch ook niet in ons mooie open landschap?"

Wethouder Koos Knijn van de gemeente Koggenland gaf aan dat zijn gemeente iedere mogelijkheid zal aangrijpen om de plannen tegen te houden. Knijn hekelde ook de wijze waarop door de provincie met de West-Friese gemeenten is gecommuniceerd. Ook uit IJmuiden en verschillende gemeenten in de Noordkop waren mensen op komen draven om duidelijk te maken dat ze echt geen windmolens in hun omgeving willen.

Tineke Sijm uit Wieringerwaard zette een bandrecorder aan waardoor windmolengeluiden te horen zijn. „Ik wilde laten horen hoe irritant dit is." De voorzitter kon het niet waarderen. Hij schorste de vergadering voor korte tijd.

Waar vooral in de Noordkop en West-Friesland veel weerstand is tegen de turbines, zien veel mensen in de Haarlemmermeer ze graag komen. Bijvoorbeeld in Haarlemmermeer-Zuid, maar die locatie is vooralsnog afgevallen. Wethouder John Nederstigt deed een beroep op de politici om windturbines daar toch mogelijk te maken. „Er zijn nu al onnodig veel locaties voorzien in Noord-Holland Noord."

Provinciale Staten spreken zich maandag definitief uit over de plannen van GS.

NHD