PVV wil een referendum over turbines

• vrijdag 12 december 2014
  • Categorie: , ,
  • Haarlem - De Noord-Hollandse Statenfractie van de Partij voor de Vrijheid (PVV) zet alle middelen in om te voorkomen dat er in Noord-Holland nieuwe windmolens worden neergezet.

Fractievoorzitter Dannij van der Sluijs wil dat over dit onderwerp een referendum wordt gehouden.

Om een referendum te kunnen houden moet de fractie eerst 500 handtekeningen van 'kiezers' binnenhalen. Vanaf vandaag kunnen er lijsten worden ondertekend in de gemeentehuizen van Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Heerhugowaard, Opmeer, Medemblik, Koggenland, Hoorn en Drechterland/Stede Broec en op het provinciehuis. In een later stadium moeten er 10.000 handtekeningen worden opgehaald voor een 'inleidend verzoek'. Voor een 'definitief verzoek' zijn 45.000 handtekeningen nodig.

Van der Sluijs stelt dat over twintig jaar zal blijken dat er met de plaatsing van de nieuwe windmolens miljarden zijn verspild. „Dit wordt nog erger dan het HSL-debacle of het Fyra-debacle." Daarnaast vindt de PVV dat de turbines het landschap verpesten en stelt Van der Sluijs dat ze niet zo milieuvriendelijk zijn als door velen wordt aangenomen.

NHD