Provincie Noord-Holland blokkeert zonneweide Kooypunt

• zondag 14 december 2014
  • Den Helder -  Daken blijven wel de voorkeur hebben voor het plaatsen van zonnepanelen.’’

Door Bo-Anne van Egmond - 13-12-2014

De provincie Noord-Holland wil voorlopig niet dat er een weide met zonnepanelen komt bij Kooypunt. Volgens Frans Latjes, directeur van Ecorus Nederland en initiatiefnemer voor het zogenoemde zonnepark, heeft Noord-Holland ’wat meer tijd nodig’. ,,Dat betekent dat we pas op de plaats moeten maken.’’

De Ecorusdirecteur stelt dat de provincie liever een zonneweide zou willen hebben in bebouwd gebied, in plaats van in agrarisch gebied. Die laatste bestemming heeft de beoogde grond bij Kooypunt nu nog.

Latjes had voor het jaar 2015 de subsidies voor de zonneweide willen aanvragen. ,,Tot nu toe verliep alles heel snel. De gemeente was welwillend. Het is jammer dat er nu nog geen besluit ligt. Maar ik beschouw het als uitstel, niet als afstel.’’

Wethouders Pieter Kos en Jacqueline van Dongen hebben zich naar eigen zeggen ingezet voor de komst van de zonnepanelen. ,,We geven ook nog niet zomaar op’’, zegt Kos, die het vervelend noemt dat de provincie op zich laat wachten. ,,We hebben naar de provincie een conceptnota gestuurd, waarin we aangeven dat er meer plaatsen geschikt zijn in Den Helder voor zonneweides. Daar kunnen we misschien sneller ontwikkelen. We sturen dat concept ook naar de raad.’’

Frans Nederstigt zegt namens de provincie dat ze ruimte wil bieden aan zonneweides. ,,Maar die moeten wel aan bepaalde eisen voldoen. Er ligt een optie om zonnepanelen toe te staan op locaties die als bedrijventerrein, kantoorlocatie of voor woningbouw zijn aangemerkt, maar waar nog geen ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Daken blijven wel de voorkeur hebben voor het plaatsen van zonnepanelen.’’

NHD

Zou Frans Latjes, directeur van Ecorus Nederland weten dat de productie van zonnepanelen meer energie kost dan de panelen ooit zullen opleveren?
    Zonne-energie is alleen aantrekkelijk vanwege de torenhoge subsidies op de panelen, net zoals bij de windmolens het geval is.
    Als directeur van Ecorus Nederland is zijn kostje gekocht dus hij zal ten alle tijden blijven volhouden dat zonne-energie de toekomst is, anders verliest hij zijn dik betaalde baan en daar moet onze Frans natuurlijk niet aan denken in deze barre tijden.