Handen ineen voor molens

• zaterdag 13 december 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Wieringerwaard  - Belanghebbenden in Wieringerwaard willen één plan voor windenergie

Leo Blank redactie@hollandmediacombinatie.nl

Statenleden spraken donderdagavond hun waardering uit. Maar of één gezamenlijk plan voor windenergie in Wieringerwaard uiteindelijk door de provincie omarmd wordt is nog een vraagteken.

Toch zijn de initiatiefnemers hoopvol gestemd. Kort samengevat zetten zij in op vernieuwing van het bestaande windmolenpark Waardpolder. Door de negentien sterk verou- derde turbines te vervangen door zes gloednieuwe molens met een aanzienlijk grotere capaciteit zou de opbrengst in één klap vervijfvoudigen naar ongeveer 25 Megawatt. Daarmee zou Wieringerwaard een forse bijdrage leveren aan de opdracht van de provincie om in 2020 ruim 105 MW aan extra windenergie te leveren. Het zou de nieuwe, omstreden lijn van zes megaturbies langs de Jan Eikenvaart in het verlengde van het oude stationsgebouw overbodig maken.

In het totaalplan zou, aldus medeinitiatiefnemer Jan Booij van de Walingsweg, ook vervanging van turbines in Groetpolder en Kneeshoek (achter molen De Hoop richting Oudesluis) opgenomen moeten worden.

Voorop

„Wieringerwaard zou hiermee voorop lopen. De provincie ziet graag initiatieven die op steun van de lokale bevolking kunnen rekenen. Wij hebben contact gezocht met exploitanten van turbines, grondeigenaren en bewoners. Er is bereidheid constructief naar een brede oplossing te zoeken", aldus Booij.

Die positieve opstelling bespeurt ook Dolf Geertzema van de Waardpolderhoofdweg. Hij spreekt namens WP Energiek, een groep van zeven grondeigenareá die de nëgentien windmolens in de Waarpolder exploiteert.

„Omwonenden moeten zich gekend voelen in het proces. Het idee hebben dat ze er greep op hebben. De provincie moet niet alleen kijken naar regeltjes. Draagkracht is belangrijker", zegt Geertzema.

Maandag beslissen provinciale staten over de locaties die in beeld blijven voor nieuwe windturbines. Pas daarna kunnen initiatiefnemers plannen indienen en vergunningen aanvragen.

NHD

Hoe positief de bewoners die voor de plannen zijn zal pas blijken als hun energierekening met €1000,00 per jaar is GESTEGEN. Ze zullen zich menigmaal achter de oren krabben over zoveel onnozelheid.
    Het beroerde is dat deze onnozelaars ook nog gaan stemmen in maart op hun favoriete partij.