Geluid van Slootdorper zweefvliegers in stiltegebied gedoogd

• vrijdag 12 december 2014
  •  SLOOTDORP - De eerste vluchten vanaf de nieuwe locatie kunnen naar verwachting vanaf 2017 plaatsvinden.

Door Martijn Gijsbertsen - 11-12-2014

De verhuizing van zweefvliegclub Den Helder van de Ulkeweg naar de Hippolytushoeverweg in Slootdorp is van zodanig ’zwaarwegend maatschappelijk belang’ dat de provincie eventuele overschrijding van de geluidsnormen in dat stiltegebied door de vingers wil zien. Zo blijkt uit een brief die commissaris van de Koning Johan Remkes namens Gedeputeerde Staten over een nieuwe luchthavenregeling op de toekomstige locatie, nabij het Robbenoordbos, heeft gestuurd aan Provinciale Staten.

Uit onderzoek is gebleken dat het geluid dat de vereniging met zo’n honderd vliegers maakt de ter plaatse geldende normen regelmatig zal overschrijden. Naast de relatief rustige lierstarten mag de club straks immers ook vanuit de Polder Waard Nieuwland maximaal 250 keer per jaar gebruik maken van een gemotoriseerd sleeptoestel.

Uitzondering

Remkes vindt dat dat ’bij zeer hoge uitzondering’ moet kunnen, omdat anders de aanleg van windpark Wieringermeer wordt bemoeilijkt. En de rijksdoelstellingen voor het opwekken van duurzame energie via windmolens in gevaar komt. Het huidige vliegveld ligt dat project in de weg.

Volgens de provincie zijn diverse alternatieve locaties voor de zweefvliegclub in de Kop van Noord-Holland onderzocht. En komt de Hippolytushoeverweg op basis van ligging, aanwezigheid van woningen, luchtruimveiligheid en beperkingen voor zweefvliegers en uitvoering van het windplan als beste plek uit de bus.

Een groep van ruim dertig windmoleneigenaren in de Wieringermeer, ECN en Nuon hebben recent een akkoord met de club Den Helder bereikt over verhuizing.

De eerste vluchten vanaf de nieuwe locatie kunnen naar verwachting vanaf 2017 plaatsvinden. Provinciale Staten moeten het gedogen van de zweefvliegclub in het stiltegebied nog goedkeuren.

Andere belanghebbenden kunnen daartegen bezwaren indienen.

NHD