'Gedeputeerde gaf verkeerde uitleg over windmolens'

• zaterdag 6 december 2014
  • ARNHEM - Er is politieke onrust ontstaan over een besluit van de Gelderse Provinciale Staten over windmolens. Volgens 5 fracties in de Staten geeft gedeputeerde Annemieke Traag een verkeerde uitleg aan dat besluit.
     5-12-2014

Ze vragen om opheldering en willen dat Traag haar fout herstelt.

In de vergadering van 12 november bepaalden de Staten dat windmolens er in Gelderland alleen komen als er draagvlak bestaat bij de betrokken gemeenteraden. Die eis geldt voor alle plannen.

Inpassingsplan

De provincie verstuurde een week later echter een brief aan de gemeente Oldebroek, op de Veluwe. Daarin schreef de provincie dat het besluit van de Staten alleen betrekking had op plannen waarvoor de provincie een Inpassingsplan maakt. Dat betekent dat de provincie het werk van een gemeente overneemt.

Chris van den Bos (VVD) is hoogst verbaasd over deze gang van zaken. Hij zegt dat er geen misverstand kan bestaan over wat de Staten hebben besloten. "Het gaat om álle plannen, niet alleen die met een inpassingsplan."

Gemeentegrens

In de op 12 november aangenomen tekst wordt gesproken van ‘betrokken gemeenteraden’. Dat betekent dat, als windmolens bij de gemeentegrens gepland worden, ook de buurgemeente ermee moet instemmen.

Dat speelt op de Veluwe, maar ook in Arnhem dat molens wil plaatsen tegen de grens met Westervoort aan. En in Nijmegen, dat windmolens tegen de grens met Overbetuwe wil neerzetten.

De Gelderlander

Een lid van D'66 en de waarheid spreken? Pechtold heeft nog nooit de waarheid gesproken dus we mogen van Annemieke Traag niet verwachten dat ze integerder is als haar voorbeeld,. Het blijft liegen en bedriegen en Nederland naar de verdommenis helpen bij die partij. Dat ongeveer 1 op de 6 mensen nog voorkeur hebben voor deze partij geeft aan hoe erg het is gesteld met het verstand van die mensen.