Extra controle Staten op plaatsing windmolens

• dinsdag 16 december 2014
  • Categorie: , , ,
  • Haarlem - Provinciale Staten (PS) krijgen volgend jaar het laatste woord bij de aanwijzing van de definitieve locaties waar windturbines worden geplaatst in Noord-Holland.

Roel van Leeuwen

De Staten willen koste wat kost voorkomen dat er windturbines worden geplaatst op plekken waar er onvoldoende draagvlak is en eisten via een motie dat de afweging aan PS worden voorgelegd.

Zo lijkt het al haast vanzelfsprekend dat de Staten nooit akkoord zullen gaan met plaatsing van windmolens in de gemeente Koggenland. Net als bij de commissievergadering over het herstructureringsprogramma Wind op Land waren er ook bij de Statenvergadering weer tientallen demonstranten uit die gemeente aanwezig. Met dezelfde spandoeken, die nu wel buiten de Statenzaal werden gehouden.

Toch werd de locatie bij Berkhtut/ Bobeldijk gisteren niet uit de lijst met achttien potentiĆ«le locaties voor windmolens geschrapt. Gedeputeerde Jaap Bond (CDA) hierover: „Dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van de andere locaties. Overal is weerstand."

Blijdschap

Hoewel Bond zag dat het voorstel van het college over hoe om te gaan met de plaatsing van 105,5 extra MegaWatt aan windturbines in Noord-Holland met slechts enkele aanpassingen werd overgenomen, was er van blijdschap bij de gedeputeerde geen sprake. „In dit dossier is niemand honderd procent tevreden. We proberen de schade te beperken."

De windmolens zijn de provincie immers opgedrongen door het Rijk. De meeste partijen stelden gisteren maar weer eens dat het geen zin heeft om niet mee te werken met het Rijk. De landelijke overheid zou dan de regie in handen en wel eens kunnen besluiten nog meer windmolens in Noord-Holland neer te zetten.

Plus en de PVV weigeren echter iedere medewerking. De PVV wilde zelfs een referendum houden over het onderwerp. Voorafgaande aan de Statenvergadering bleek er onder de fractievoorzitters echter te weinig steun om het referendumvoorstel op de agenda te zetten.

Gecontroleerd

De coalitiepartijen VVD, CDA en PvdA stelden dat (nog) niet aan alle procedures uit de referendumverordening was voldaan. Zo had de PVV weliswaar de benodigde vijfhonderd handtekeningen opgehaald, maar kon nog niet worden gecontroleerd of het daadwerkelijk de handtekeningen van kiesgerechtigde burgers betrof.

Xander den Uyl (PvdA) vond dat de PVV genoeg tijd heeft gehad om de zaken goed voor te bereiden. „Nu is er op het laatste moment iets in elkaar geflanst." PVV-fractievoorzitter Dannij van der Sluijs stelde na afloop van deze discussie dat de verkiezingen van 18 maart dan maar 'het echte referendum' moeten worden.

Statenlid Titia van Leeuwen (GroenLinks) probeerde nog via een motie Haarlemmer-Zuid in beeld te krijgen voor de plaatsing van windmolens, maar hiervoor was onvoldoende steun.

NHD