Bollenkwekers beloven driekwart minder vervuiling

• maandag 15 december 2014
  • Categorie: , ,
  • JULIANADORP - De agrarische vervuiling van het oppervlaktewater in het Noordelijk Zandgebied is in 2018 met driekwart verminderd. Dit beloven kwekers in het actieplan ’Gezonde bollen, bloeiende sector’.

Door Ed Dekker - 15-12-2014

Actieplan van Bloembollencultuur

Met de reductie van 75 procent gaan bloembollenkwekers verder dan het Rijk. Doelstelling van ’Den Haag’ is een daling over vier jaar van 50 procent ten opzichte van 2013. ,,Wij vinden een schepje er bovenop noodzakelijk’’, zegt kweker Kees Stoop.

De Waarlander is hoofdbestuurslid van vereniging Bloembollencultuur en voorzitter van het landelijk Milieuplatform Bloembollensector. Telers belasten het milieu nog te zwaar, erkent Stoop. ,,We gaan de goede kant op, maar het is nog niet voldoende. De bloembollensector heeft in de periode 1995-2011 de belasting van het milieu teruggebracht met 80 procent. Het moet nog beter.’’

Zorgvuldig

Bloembollencultuur wil de kwaliteit van het oppervlaktewater verbeteren door gerichter te spuiten (minder verwaaiing van bestrijdingsmiddelen), reinigingswater van werktuigen te zuiveren en zorgvuldiger te zijn bij werkzaamheden op het eigen erf.

Het actieplan van Bloembollencultuur is landelijk en is aan de Tweede Kamer aangeboden. De belangenorganisatie streeft zelfs naar 98 procent minder verontreiniging van het slootwater in 2023.

Het Rijk koerst op 90 procent.

Roofmijt

Een roofmijt als biologische bestrijder van een gevreesde plaag in de bloembollensector is aantocht in het Noordelijk Zandgebied. Bloembollencultuur verwacht deze aanpak in 2016 te introduceren.'

'Gangbaar’ en ’alternatief’ komen daarmee dichter bij elkaar. Bloembollencultuur KAVB kondigt de roofmijt aan in haar plan.

Kees Stoop en adjunct-directeur André Hoogendijk hebben het plan toegelicht aan de Tweede-Kamerleden Lutz Jacobi (PvdA) en Gerard Schouw (D66). Het inzetten van biologische bestrijders is onderdeel van een pakket van maatregelen om schoner te werken.

Stoop: ,,De sector wil duurzamer gaan telen door te investeren in bodemgezondheid, het toepassen van de nieuwste technieken en verdere beperking van het gebruik van chemische gewas-beschermingsmiddelen.’’ De bloembollensector streeft niet alleen naar minder vervuiling van het oppervlaktewater.

Stoop: ,,Ook werken wij aan de ontwikkeling van biologische grondontsmetting, chemievrije bewaring van bloembollen en milieuvriendelijke alternatieven voor het reinigen van bollen.’’

Universiteit

Elf bloembollenkwekers uit het Noordelijk Zandgebied werken samen in een project om op het bedrijf zorgvuldiger te werken. Wageningen Universiteit begeleidt hen. Breezander Pascal Alkemade is een van de elf. ,,Dit project erfemissie duur twee jaar. Wij hopen dat elke twee jaar een nieuwe groep kwekers aan bod komt.’’

NHD

Zou er een verstandig iemand zijn die de bewering van de bollenkwekers gelooft?

De bollenkwekers weten zelf ook dat ze niet onbeperkt door kunnen gaan met het vergiftigen van mens en dier. Nu worden ze nog beschermd door de politiek met in hun kielzog de "controlerende" milieudienst en de rest van wat zich controleur noemt, maar er komt eens een eind aan. De voornemens van de bollenkwekers is een vlucht naar voren.

.

'beloven'.......

Ik herinner mij nog een 'Convenant' met de bollensector om in 5 jaar de helft minder bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Dat was begin 2000.

Na 5 jaar was het gebruik hoger dan bij aanvang van de 5 jaren.

Welke bedrijfssector krijgt zolang de tijd?

Hier is zelfs de gezondheid van de omwonenden in het geding.