'Berkhout wordt Madurodam als die molens er komen'

• dinsdag 2 december 2014
  • Categorie: , ,
  • DE GOORN - ,,Wij hebben met afgrijzen kennisgenomen van deze plannen en het verbaast ons dat we hierover zo laat zijn geïnformeerd."

Door Coen van der Luytgaarden - 1-12-2014

Als de reusachtige windmolens er toch komen, degraderen zij het dorp Berkhout regelrecht tot Madurodam. Dorp verzet zich tegen windturbines Dat zei René Hellingman maandagavond tijdens de commissievergadering Grondgebied van de gemeente Koggenland namens de bezwaarmakers. Hij heeft vele honderden dorpsgenoten gemobiliseerd tegen de komst van een grootschalig windturbinepark tussen Berkhout en Bobeldijk. Volgens een ’aanwijzing’ van de provincie Noord-Holland moeten hier windturbines komen met een masthoogte van minstens 125 meter hoogte.

Geïnformeerd

Dat is volgens Hellingman volstrekt onaanvaardbaar. ,,Wij hebben met afgrijzen kennisgenomen van deze plannen en het verbaast ons dat we hierover zo laat zijn geïnformeerd. Het landschap zal hierdoor volledig worden vernietigd en Berkhout verandert hierdoor in een Madurodam.’’ Hellingman was met een kleine delegatie afgereisd naar het gemeentehuis in De Goorn. ,,We hebben bewust voor deze kleine opzet gekozen maar als we hadden gewild, dan waren we hier met zeker tweehonderd bewoners binnengestormd. Niemand twijfelt er in Berkhout aan dat het woonplezier voor altijd wordt verpest en dat de huizen enorm in waarde zullen dalen. Het is gewoon een idioot plan waartegen ook de politiek in verzet moet komen. Het dorp wordt de nek omgedraaid, ons wacht kommer en kwel. Wij gaan dit absoluut niet pikken.’’’

Hellingman heeft zijn ongenoegen ook al bij de provincie kenbaar gemaakt. ,,Maar gedeputeerde Talsma (ruimtelijke ordening red.) die walst als een olifant door de porseleinkast. Als dit zo doorgaat, ontkomen we niet aan burgerlijk verzet want we worden er knettergek van.’’

Wethouder Koos Knijn zei het protest vanuit Berkhout volledig te onderschrijven. Sterker nog; ook hij heeft de petitie getekend. Maar dan als direct belanghebbende. Desondanks verdedigt hij ook het bezwaar als portefeuillehouder, verzekerde hij namens Koggenland.

NHD