Windplan Wieringermeer: Wat is allemaal mogelijk en voor wie?

• woensdag 26 november 2014
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Een stuk in de CTR,  staatskrant van Hollands Kroon op woensdag
    19-11-2014

Dit artikel kondigt de bouw aan van Windpark Wieringermeer, waarvan de bouw over 2 jaar moet beginnen. Stichting JAS zal trachten wat achtergrondinformatie, insinuaties, hele en halve leugens resp. feiten uit dit artikel wat toe lichten opdat de lezer een minder florissant en propagandistisch beeld van deze windmolens zal krijgen.

Hier kunt u het stuk 'Turbines groter en efficiënter'  uit de CTR lezen.

1.  Wieringermeer - Over twee jaar - duurzame stroom voor 275.000 huishoudens.

JAS: huishoudens zijn de kleinste verbruiker van elektriciteit; gemiddeld rekent men 3500KWh/jaar. Waarom de term huishoudens? Dit spreekt de mensen aan omdat de meesten onder ons geen besef van energieverbruik hebben en al helemaal niet als dit in natuurkundige eenheden uitgedrukt wordt. Wat U wel merkt dat stroom alleen maar duurder wordt.
    Anders gezegd; Er kan geen trein op rijden of vliegveldverlichting, school of ziekenhuis op draaien omdat deze inrichtingen zeker moeten zijn van levering en daar is windstroom niet geschikt voor. Wat overblijft zijn huishoudens en als er dan geen wind is vangen de centrales bij ons en opslagbekkens in de Alpen de klap wel op.

2. Reageren - helder is wat er gaat gebeuren - inzicht hoe we dit project aanpakken -
       informatieavonden.

JAS: U mag meekijken en binnen het plan van NUON, ECN en Windcollectief (windboeren) reageren. Voorts zijn de wettelijke normen sinds het begin van de nationale windmolenellende NOOIT verzwaard ondanks toename in grootte met de daaraan gepaard gaande successievelijke toename in hinder en overlast door te dichte opstelling bij bewoning en bewoners. Molens mogen tegenwoordig geluidsproductiever en hinderlijker voor omwonenden zijn!

3. Keurig in het gelid - groter en efficiënter - windmolens met pensioen -andere aanblik.

JAS: dat met pensioen gaan, komt nog een nieuw hoofdstuk bij. Immers aan alle boeren  met een solitaire windmolen heeft Hollands Kroon  een nieuwe vergunning verleend om op dezelfde plaats weer een nieuwe molen te plaatsen. dit ongeacht hun leeftijd. De meeste zijn dan ook economisch nog lang niet afgeschreven. Maar de MEP-subsidie voor deze molens (10 jaar) loopt ten einde en een nieuwe molen kan weer rekenen op 15 jaar SDE+ subsidie. ondanks dat deze molens in het windplan opgeschaald zouden worden en verplaatst naar de nieuwe lijnopstellingen, wat meer MW oplevert.Zo zouden de solitaire windmolens, vaak overlastgevende molens, verdwijnen. Een eis in het Windplan.

Nu deze solitaire molens allen vernieuwd worden, zullen deze natuurlijk de eerste 15 jaar niet verdwijnen. En het Windplan? De boeren gaan ervan uit: en en. En een nieuwe solitaire en een hoge turbine in een lijnopstelling. Kassa, tweemaal subsidie.  En het verdwijnen van deze overlastgevende solitaire turbines? Een van de voorwaarden in dit plan? Gewoon niet meer over praten en doodzwijgen. Zo gaat dat. Duurzaam vergeten we maar even helemaal.

Deze ongein kan alleen maar door de subsidieverlening, een fenomeen waardoor dit land BEWUST kapot gemaakt wordt. En dat efficiënter dan? Opsteller van dit stukje heeft van deskundigen vernomen dat dit in technische zin wel waar moge zijn maar dat die efficiëntie meer in een verhoging van financiële opbrengsten zit

4. Omgevingsraad - omwonenden, dorpsraden, milieu- en ondernemers organisaties en initiatiefnemers

JAS: De omgevingsraad is opgericht door NUON, ECN en het Windcollectief; wijlen Moors was er in het begin de voorzitter van. Moors heeft het groepje omwonenden, een minderheid in deze raad geselecteerd. Deze mensen hebben geen idee van windmolens en de gevolgen ervan als die dingen in de buurt staan en zijn daarentegen de enige serieuze bedreiging voor de plannen. Overigens heeft JAS de indruk dat deze omwonenden aardig onder tafel geschoffeld worden of met lokkertjes over de streep getrokken gaan worden. Tot heden heeft deze omgevingsraad nog niets kunnen inbrengen in de plannen van NUON, ECN en het Windcollectief;

5. Burenregeling - financieel voordeel voor de hele omgeving.

JAS: Bewoners ontvangen een vergoeding maar de eigenaren houden zich aan de wet en dus is dit geen compensatie; het is interessant dit te meten of vast te stellen en te bewijzen; hoe gaat dit gebeuren; nu en in de toekomst? De omgevingsraad wordt de waakhond tegen overlast? Met al die tegengestelde belangen in diezelfde omgevingsraad? Gelooft de heer Lobregt het zelf?

6. Poldermolen - Windfonds

JAS: Dat windfonds is als een koperstuk wat de bevolking toegeworpen wordt terwijl de 'heren'er met de goudstukken vandoor gaan; gaat u zelf maar na om precies hoe weinig geld het gaat.
     JAS: Deelname in de poldermolen veroorzaakt volgens de jurist van het NLVOW dat een deelnemer vlakbij die molens NOOIT beroep kan aantekenen tegen welke schade dan ook veroorzaakt door die windmolen. U bent immers eigenaar van een aandeel windmolen en dan kunt u geen beroep doen op met name eventuele maar zekere planschade. Staat Uw huis (te) dichtbij, of in de buurt of had U een mooi uitzicht, dan is een waarddaling van 25% tot 50% van Uw bezit niet uitgesloten. Is dat een deelname in een poldermolen wel waard? Of het ontvangen van een compensatie uit punt 6; ook dan gaat u immers akkoord.

Nawoord JAS
    Compensaties en deelnames voor particulieren lonen niet; bovendien gaat van iedereen in dit land de komende jaren de energierekening met zo’n Euro 1000/jaar (uitspraak Rutte) omhoog om de alsmaar harder subsidie slurpende windmolenarij in stand te houden. De bevolking wordt op ordinair 19e eeuwse kapitalistische wijze gemangeld tussen het monsterverbond “milieu fanatici van de PvdA/GL, NUON en de hereboeren van VVD en CDA”. Bij deelname beperkt U slechts Uw verlies, buiten beschouwing gelaten het ontvangen van loon in natura zoals de belastingdienst gratis stroom kan opvatten en een vorm van dividendbelasting op Uw aandeel windmolen. Verliezen op Uw onroerend goed bezit, indien in de buurt van een windmolen, zijn gegarandeerd en fopvoordeeltjes als poldermolens halen niets uit. Het voordeel is uitsluitend voor NUON, ECN en windmolenboeren.

En het klimaat dan?
    Het klimaat doet wat het wil en is een ongestuurde cyclische kracht, onderbroken door koud- en warmfasen die in totaal 100.000 jaren kunnen duren. En wij ons druk maken om een politiek aangeprate angst voor klimaatverandering. Het gebeurt gewoon; wel of geen groene politici of superkapitalisten als Al Gore. Grote mondiale natuurrampen treden toch wel op. Als recente voorbeelden zijn daar de uitbarsting van de Tambora in 1816, wat in Europa en de USA het jaar zonder zomer veroorzaakte (misoogsten) en de meteoriet explosie boven Oost-Siberië (Tunguska) in 1908 welke een gebied verwoestte half zo groot als het Duitse Rührgebied (gelijk een kracht van honderden atoombommen op Hiroshima). En U zich mee laten slepen door een politiek lekker liggend leugenverhaal als klimaatverandering?

En de olie dan die opraakt?
    In december 2012 kwam een rapport uit van het International Energy Agency waarin stond dat geschat werd dat voor zeker 2000 jaar genoeg fossiele brandstof is; daarna is dat rapport in de vergetelheid gedrongen! En wat is er loos bij de Shetland eilanden? Na de Independance verkiezing in Schotland kwam David Cameron (PM) met het bericht dat bij deze eilanden een olieveld gevonden is groter dan het grootste olieveld ter wereld in Saoedie-Arabië. Het klimaat- en olie schaarste verhaal is een oeroude massa-psychologische truc om door de mensen de stuipen het lijf te jagen ze een middeleeuws schuldgevoel in te prenten zodat ze maximaal vatbaar zijn onnodig hoge belastingen te betalen op elke vorm van energie.

Redactie JAS

1. Wieringermeer - Over twee jaar - duurzame stroom voor 275.000 huishoudens.

Vergeet het maar dat is allemaal bedrog.