'Wat hangt ons boven hoofd?'

• zaterdag 22 november 2014
  • Hollands Kroon - Wieringerwaard - Bewoners vrezen megaturbines - Overlast door slagschaduw en lawaai

Leo Blank redactie@hollandmediacombinatie.n1

Ze waren eerst met stomheid geslagen. En nu koken Mark van Gerven (26) en Senya van Betteray (27) nog steeds van woede.

Het jonge stel dacht begin 2012 op een van de meest idyllische plekken in de weidse polder van Wieringerwaard te zijn neergestreken. Tot ze kort na de zomer een flyer in de bus aantroffen over de bouw van zes megawindturbines voor en achter hun knusse, met eigen handen opgeknapte woning.

Trambaan

Hun door bomen omzoomde achtertuin van zestien meter breed en bijna een kilometer lang is een oase voor vogels en egels. Op het eerste stuk lopen twee paarden rond. Aan, bomen hangen oude fruitrassen.

„Ons perceel volgt het tracé van de oude trambaan", vertelt Mark.

Hij wijst richting Westfriese Om-ringdijk: „Dit uitzicht geeft een niet te beschrijven gevoel van vrijheid. We zijn op deze plek gevallen vanwege de ruimte en stilte."

Senya vult aan: „We hebben het huis helemaal opgeknapt. Er financieel en emotioneel veel ingestopt. Maar nu leven we in onzekerheid. Weten niet wat ons boven het hoofd hangt."

De schrik sloeg ze vorige maand om het hart. In een flyer maakten enkele dorpsbewoners de bevolking attent op het windmolenplan van Nuon aan de zuidkant van Wieringerwaard. Dat leek eerder van tafel, maar kwam plotseling weer uit de ijskast. Eind oktober lieten Mark en Senya zich nader informeren op een inderhaast belegde bijeenkomst in het café.

Bij toeval

Mark doet geen moeite zijn boosheid te verbergen.

„Toen we hier kwamen wonen wisten we dat een plan voor turbines van boeren was ingetrokken. Dat was aan de oostkant van de Jan Eikenvaart. Van de claim van Nuon voor de westkant was ons niets bekend. We hoorden het bij toeval. Van instanties hoor je niets." Als het onheil dat boven hun hoofd hangt werkelijkheid wordt is het voorgoed gedaan met rust, ruimte en stilte, beseft Mark.

„Voor en achter ons huis kijken we straks tegen windturbines aan van tachtig meter hoog en Wieken van dertig meter. Met alle geluidsoverlast, slagschaduw en verstoring van uitzicht van dien. Dat zou een rampscenario zijn."

Doembeeld

Ze laten het er niet bij zitten. Mark: „In onze zienswijze aan de provincie schetsen we dit doembeeld. En dringen aan op schrappen van deze zoeklocatie. Want zo'n bijzondere plek vinden we nergens meer."

________________________________________________ ____

Europese aanpak is beter'

Waarom wordt het energievraagstuk niet Europees opgelost? Die vraag stelt bewoner Peter Ruygrok van de Walingsweg. „Molens op zee zijn duur. Kies landen met veel ruimte voor windturbines. En niet het al overbevolkte Nederland."

_____________________________________________________

________________________________________________________

'Provincie heeft bord voor kop'

Leo Blank

Er zijn meer bewoners in het buitengebied die ageren tegen het windmolen-plan. Jan Booij van de Walingsweg, consultant duurzame oplossingen, verdiept zich al jaren in de materie. Met onder anderen buurman Peter Ruigrok vocht hij — tevergeefs — de opschaling aan van een solitaire turbine aan de Slikkerdijk.

Die geeft veel overlast (geluid, slagschaduw), hoewel de molen verder van hun huizen staat dan de grens van 500 meter van de provincie. Buiten die zone zou er geen hinder moeten optreden. „De provincie heeft een bord voor de kop. Die weet dat die grens in de praktijk niet klopt", aldus Booij. Gezien de afstandseisen kunnen er in de polder helemaal geen zes nieuwe turbines in één lijn komen van elk drie megawatt. „Als ze al komen, is de capaciteit hooguit anderhalf megawatt."

NHD

__________________________________

"Wie appelen vaart die appelen eet" luidt een bekend gezegde. Laten we nou niet de illusie koesteren dat onze politici dit allemaal goed keuren omdat het milieu er bij gebaat is want inmiddels mag toch van de politici verwacht worden dat ze op de hoogte zijn van het windmolen bedrog, dus als politici al die wetenschappelijke berekeningen die negatief oordelen over windenergie, in de wind slaan kan dat alleen maar betekenen dat ze er zelf flink beter van worden, is het nu niet dan is het wel na hun politieke carrière.
    Gezien alle omkoopschandalen van de laatste tijd bij ambtenaren en politici, wat slechts het topje van de ijsberg is, is dit een logische conclusie.

Maar wie noodgedwongen van die zure appelen eten moet voelt zich vernederd door deze ambtenaren en politici die schijt hebben aan het welzijn en de situatie van de burgers.
    Burgers die deze niets en niemand ontziende lui ook nog eens gekozen hebben althans dat prediken zei zelf.

Anoniem 2, dat is wat de politiek nog noemt een "democratie".
    Nederland is allang geen democratie meer maar helaas heeft een groot deel van ons volk dat nog niet door.
    Een veel gehoorde uitdrukking is: "we hebben het toch goed'?
    Dat dat niet zo is ervaren onze ouderen waar geen geld meer voor is. Als 60% van de Nederlanders van mening is dat de massa immigratie moet stoppen dan doet de politiek er nog een schepje bovenop en importeert nog veel meer gelukzoekers. Hetzelfde met de windmolens, ook met de strafmaat van de hedendaagse D'66 rechters die nergens meer op lijkt. Zo lang het merendeel van de kiezers op de traditionele partijen blijven stemmen verandert er niets, ambtenaren en politiek blijven corrupt en gaan gewoon door met het bestelen van het volk..