Oppositie Hollands Kroon: Zienswijze visproject zinloos

• vrijdag 28 november 2014
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Wethouder Theo Groot (CDA) liet weten dat het college het besluit al had genomen.

Door Mike Deutekom 27-11-2014

,,Waarom zitten we dit debat nog te houden? Eigenlijk hadden we na de eerste zin van mevrouw Vlaming van het CDA, waarin ze zei dat de coalitie het standpunt van het college steunt om het visproject af te wijzen, al kunnen stoppen.’’

Coalitiepartijen steunen afwijzing plan door college Dat zei PvdA-fractievoorzitter Fijko van der Laan donderdagavond tijdens het debat in de gemeenteraad van Hollands Kroon over het visproject van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Het waterschap heeft bij de gemeente een vergunning aangevraagd voor de aanleg van een nieuw paai- en opgroeigebied voor vissen langs de Oeversche Vaart. Het college van burgemeester en wethouders wil die vergunning niet verlenen, omdat het project gesitueerd is in agrarisch gebied, en dat is in strijd met de afspraken in het coalitieakkoord en met een eerder door de gemeenteraad aangenomen motie. In die motie is vastgelegd dat nieuwe natuur niet wordt toegestaan buiten het al voor natuurontwikkeling bestemde gebied, de zogenaamde provinciale ecologische hoofdstructuur (EHS).

Wel vroeg het college de raad gisteren nog om een zienswijze. Nadat alle oppositiepartijen uit de doeken hadden gedaan dat de afwijzing in strijd was met een eerder besluit van de gemeente Wieringermeer, dat het project goed was voor waterberging, verbetering van de waterkwaliteit en de visstand, liet wethouder Theo Groot (CDA) weten dat het college het besluit al had genomen. De zienswijze van de raad was volgens de wethouder geen verplicht nummer, maar de bevoegdheid om over de vergunning te beslissen ligt bij het college. ,,Maar als de raad in meerderheid zegt dat het besluit van het college niet het juiste is, dan neemt het college dat natuurlijk mee’’, verduidelijkte burgemeester Jaap Nawijn nog. Waarop Van der Laan concludeerde dat het debat na de verklaring van het CDA al gestaakt had kunnen worden.

NHD

Het is ook logisch dat het College van HK het visproject van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier afwijst, daarin hebben de coalitiepartijen ook 100% gelijk.
    Waarom zou je als coalitie een dergelijk project goedkeuren als je aan de andere kant toestaat in een agrarisch gebied dat er tonnen (illegaal)gif worden rondgestrooid. Geen vis of amfibie kan overleven in dergelijk door landbouwgif vergiftigd water.
    De door het College gememoreerde zogenaamde provinciale ecologische hoofdstructuur (EHS) klinkt in naam wel interessant maar in de praktijk worden de goede bedoelingen ervan door de diverse colleges op grote schaal ontdoken. Kortom: HK is een gemeente van landbouwers en bollenboeren en daar moeten mens, dier en natuur voor wijken.
    De volksgezondheid in HK speelt geen enkele rol, misschien dat Vlaming zich daar het CDA hoofd eens over moet breken, ze is tenslotte Volksvertegenwoordigster en niet alleen de buikspreekpop van de boeren.

Dit is geen voorbeeld van alternatieve lokale democratie. Daar had ik mij toch echt iets anders bij voorgesteld! In Hollands Kroon hebben de boeren het voor het zeggen.