Nieuwe windmolens in Berkhout

• dinsdag 15 juli 2014
  • Categorie: , ,
  • BERKHOUT - . Voor Gemeentebelangen Koggenland (GBK) is zelfs opwaardering van bestaande parken onbespreekbaar.

Door Coen van der Luytgaarden - 15-7-2014

De gemeente Koggenland verleent een vergunning voor vernieuwing van het windmolenpark in Berkhout. De vervanging van de turbines is een ingrijpende klus.

De vergunning is verleend voor ’vervanging van zeven bestaande windturbines’ en dat betekent al met al een forse investering in windenergie. Het betreft hier de zogeheten V-52 turbines van het type Vestas.

Deze molens van Deense makelij staan te boek als betrouwbare werkpaarden met solide rendementen. ’Berkhout’ is een bekende lijnopstelling die vanaf de snelweg A7 goed is waar te nemen en parallel staat opgesteld langs de provinciale weg N243 tussen Hoorn en Avenhorn.

Boeren

De exploitatie van het park is in handen van een aantal agrariërs in Berkhout dat zich verenigd heeft in een speciale coöperatie. Ingenieurs van het Bedrijf Bettink uit Barneveld zijn momenteel druk bezig met regulier onderhoud. Daarvoor is een aantal turbines stilgezet. Bovenin de generatorkasten lopen ze de tandwielen na, inspecteren de elektronica en checken de rotorbladen en masten.

Het is niet bekend op welke termijn de molens plaats maken voor vervangende exemplaren. Van de coöperatie was gisteren niemand bereikbaar en Frans van Zetten van het bedrijf Bettink zegt ’zich uitsluitend met onderhoud’ bezig te houden.

Zoekgebieden

Wethouder Koos Knijn (Ruimtelijke ordening en milieu) van de gemeente Koggenland bevestigt de plannen voor vervanging, maar kan technisch noch qua tijdsplanning nadere info verschaffen. ,,Het past binnen de bestaande bestemming’’, aldus Knijn over de voorgenomen plannen ter vervanging.

De aankondiging voor de vervanging van deze windmolens komt op het moment dat de provincie Noord-Holland een aantal ’zoekgebieden’ heeft aangewezen in een aantal West-Friese gemeenten. Ook in Koggenland heeft de provincie enkele locaties op het oog en daar is de gemeente niet gelukkig mee.

Tegen

De raad heeft zich onlangs unaniem uitgesproken tegen de komst van nieuwe windmolenparken en heeft wethouder Koos Knijn opdracht gegeven bezwaar aan te tekenen bij de provincie. Knijn heeft al aangegeven dat er zwaarwegende argumenten moeten zijn om de provincie nog van dit voornemen af te houden. Hoewel het in dit geval om vervanging van bestaande molens gaat, ligt de kwestie toch gevoelig. Voor Gemeentebelangen Koggenland (GBK) is zelfs opwaardering van bestaande parken onbespreekbaar. Liever nog kiest GBK voor definitieve sloop.

,Die molens zijn niet meer van deze tijd’’, zei fractieleider René Klok in de discussie over windenergie

NHD